Kerstpakketten dit jaar groter, duurder én persoonlijker

Kerstpakketten zijn onverminderd populair, de gemiddelde prijs stijgt en het ‘uitreikmoment’ is vaker ‘een hele happening’. Voor werkgevers is dat een extra manier om waardering te tonen aan de medewerkers, zien kerstpakkettenleveranciers.

Kerstpakketten worden groter en duurder. Marktleider Makro ziet een lichte stijging in de gemiddelde prijs, per pakket zo’n 35 tot 45 euro. Bij Kerstpakkettenplaza – goed voor 300.000 pakketten per jaar – gaat een kerstpakket voor gemiddeld 38 euro over de toonbank, blijkt uit de voor­lopige cijfers. Vorig jaar was dat een euro minder. “Maar transportkosten stijgen fors, dus die verruiming van het budget van werkgevers, is meer dan welkom,” aldus eigenaar Merijn Kokke van Kerstpakkettenplaza.

In toenemende mate maken bedrijven ook een ‘hele happening’ van het uitreiken van het eindejaars­geschenk, ziet Sanne van den Adel, marketeer bij Makro. Voor veel grote werkgevers organiseert Makro inmiddels activiteiten om de pakketten uit te reiken. Denk aan kerstmarkten, een borrel met eten en drinken. “De tijd dat je naam werd afgevinkt op een lijst en je een pakket moest pakken van een stapel in de gang, is voorbij. Dat draagt weinig bij aan het gevoel van waardering.”

Etagères populair

Ook Kokke ziet dat het persoonlijke element belangrijker wordt. “De kerstpakketten met spreuken als ‘Bedankt, we hebben prettig samen­gewerkt’ en ‘Je bent een topper’ werken goed,” merkt Kokke. “Daarnaast wordt meer aandacht besteed aan het uitreikmoment.”

Populaire items in de kerstpakketten van zijn bedrijf zijn onder andere de etagère, met een metalen geraamte en houten plakken, veel gebruikt voor borrels en feestavonden. Daarnaast worden er van een leesplank voor in bed ‘enorme aantallen’ verkocht.

Bij de kerstpakkettendienst van ­Sligro, ongeveer een miljoen pakketten per jaar, is ‘bewust leven’ een belangrijk thema. “Kortom, dat er geproduceerd wordt met respect voor mens, dier en milieu,” aldus woordvoerder Wilco Jansen.

Ondanks alle nieuwigheden gaan ook veel bedrijven voor de traditionele kerstpakketten. De dozen gevuld met houdbaar en lekker eten blijven populair. Ook bonnen zijn nooit helemaal weggeweest: “Vooral bij grote bedrijven is dat handig,” ziet Van den Adel. “Het is lastig voor grote bedrijven om alle pakketten bij alle medewerkers verdeeld te bezorgen. Dan is de bon een heel goed alternatief.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden