Achtergrond

Kerstdrukte bij webshops, maar blijft dat ook zo?

Verkoop via internet krijgt een enorme impuls door het coronavirus en de maatregelen die het kabinet daaromtrent heeft genomen. Bij sommige digitale shops is zelfs sprake van ‘kerstdrukte’.

Beeld anp

De vraag naar spullen is voor een aantal internetwinkels amper bij te houden, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, het netwerk van digitale winkels. “Hier en daar is sprake van kerstdrukte.”

Zo kunnen de online supermarkten rekenen op veel klandizie, omdat veel Nederlanders aan het hamsteren zijn geslagen sinds het kabinet ingrijpende maatregelen nam om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Ook de fysieke supers boeken omzetrecords. Wie nu vanuit Amsterdam bestelt bij AH.nl, de digitale winkel van Albert Heijn, ziet dat er geen bezorgmomenten meer vrij zijn. Concurrent Picnic zoekt honderden extra medewerkers om de vraag aan te kunnen. De internationale webshop Amazon kondigde deze week aan honderdduizend extra mensen aan te nemen vanwege de drukte.

Ook online drogisten hebben het druk vanwege het coronavirus, bovendien zorgt het massale thuiswerken in Nederland voor een impuls. De vraag naar tuinartikelen stijgt: mensen hebben toch meer tijd en de lente breekt bijna aan. Sportspullen zijn populair, omdat thuiswerkers beweging nodig hebben en sportclubs dicht zijn. Ook richten veel werknemers hun werkplek thuis in en kopen hiervoor meubels. “En mensen gaan kennelijk klussen nu ze vaker thuis zijn. Online doe-het-zelf is populair,” aldus Jongen.

Niet alle internetwinkels profiteren van het veranderende consumentengedrag door corona. Nederlanders kopen even geen kleding, ze hebben andere zaken aan hun hoofd. En alles wat met reizen en toerisme te maken heeft, valt ook stil.

Pakketjes

Voor de webshops die de afgelopen dagen meer verkopen, is de vraag of dat lang aanhoudt. De verwachting is dat de vraag bij online supermarkten op den duur afneemt, zodra consumenten hun voorraden op peil hebben. Aan de andere kant: zolang de horeca dicht is, zullen mensen vaker thuis eten. Bovendien is een totale lockdown nog mogelijk: dan gaan vrijwel alle winkels dicht, op levensmiddelen na, en moeten consumenten alle andere spullen online kopen. Nu al hebben De Bijenkorf en Ikea aangekondigd de winkels te sluiten. Hun spullen zijn alleen online te koop.

De bezorging van al deze extra pakketjes verloopt goed, zegt Jongen. Ewout Blaauw van DHL bevestigt dit. Deze internationale pakkettenbezorger neemt ook een stijging waar, al zou hij niet van kerstdrukte spreken. Want de zakelijke tak van DHL heeft het juist rustiger, doordat veel bedrijven dicht zijn. “We zien meer bestellingen door consumenten, maar minder door bedrijven.” Onderaan de streep staat nog wel een plus.

DHL kan dit extra werk aan, ook omdat het ziekteverzuim nog niet al te hoog is, ondanks corona. De bezorging verloopt efficiënter, doordat veel mensen thuiswerken en de bezorgers niet telkens bij de buren hoeven aan te bellen. De bezorgers blijven uiteraard op afstand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden