Nieuws

Kabinet wil belang in Air France-KLM veilig stellen, maar kan bonus Smith niet voorkomen

De Nederlandse overheid steekt opnieuw honderden miljoen in luchtvaartgroep Air France-KLM dat geld nodig heeft om iets te doen aan zijn schuldenlast. Intussen krijgt topman Ben Smith wel weer en miljoenenbonus, coronacrisis of niet.

Herman Stil
Het kabinet wil het Nederlandse staatsbelang in Air France-KLM niet nog verder laten verwateren en doet daarom mee aan de nieuwe kapitaalsinjectie in het bedrijf. Beeld Reuters
Het kabinet wil het Nederlandse staatsbelang in Air France-KLM niet nog verder laten verwateren en doet daarom mee aan de nieuwe kapitaalsinjectie in het bedrijf.Beeld Reuters

De Nederlandse staat betaalt 220 miljoen euro mee aan een kapitaalinjectie van ruim 2,2 miljard euro om zijn belang van 9,3 procent in de groep op peil te houden. Het moederbedrijf van KLM, Transavia en Air France, heeft de ruim 2,2 miljard euro hard nodig om de oplopende schuld na twee jaar coronaverliezen op te vangen. Het bedrijf geeft daartoe ruim 1,9 miljard euro aan nieuwe aandelen uit. Van de opbrengst wordt 1,7 miljard euro gebruikt om Franse coronasteun af te betalen.

Het vorige kabinet besloot in coronatijd niet mee te doen aan noodsteun voor het luchtvaartconcern. Het Nederlandse belang verwaterde daardoor van bijna 14 procent naar ruim 9 procent. Het kabinet wil nu voorkomen dat het belang nog verder achteruit sukkelt. Zonder deelname aan de nieuwe aandelenuitgifte zou het belang van de staat driekwart slinken naar circa 2 procent.

De Franse staat, grootaandeelhouder met 28,6 procent van de aandelen, doet ook mee aan de kapitaalinjectie om haar belang niet te laten verwateren, net als grootaandeelhouders Delta Air Lines en China Eastern. Ook de Nederlandse KLM-piloten die een belang hebben van 1,7 procent, doen mee. Daarnaast stapt de Franse vrachtvervoerder CMA CGM in het bedrijf door voor 400 miljoen euro een belang van 9 procent in het concern te nemen.

Brede kritiek

Het Nederlandse kabinet moet de nieuwe steunoperatie nog wel voorleggen aan de Tweede Kamer en is daarbij volgens het concern ‘afhankelijk van de agenda van het parlement’. Dat betekent dat zowel Tweede als Eerste Kamer voor 9 juni met de steun moeten instemmen, anders doet de staat alsnog niet mee met de aandelenuitgifte. Ook in de Eerste Kamer, waar het kabinet geen meerderheid heeft, lijkt een meerderheid voor deelname te bestaan, omdat JA21 zo’n besluit steunt.

Helemaal zeker, is dat echter niet. In de Kamer is al enige tijd brede kritiek op dergelijke steun. Van de 744 miljoen euro die Nederland drie jaar geleden voor zijn belang in Air France-KLM betaalde, is op de beurs van Parijs nog 200 miljoen over. Dinsdag kelderde de koers 23 procent vanwege het nieuws van de aandelenuitgifte. Door de aankoop neemt de Nederlandse overheidsschuld toe.

Volgens minister Sigrid Kaag (Financiën) is meedoen deze keer onvermijdelijk en ‘in het publiek belang’. Met het huidige percentage aandelen moet Nederland worden betrokken bij belangrijke strategische besluiten en daarover ook uitgebreide informatie krijgen; bij 2 procent belang is dat niet het geval.

Zeggenschap

Nederland betaalde begin 2019 in het diepste geheim ruim 744 miljoen euro voor het oorspronkelijke belang in Air France-KLM. Toenmalig minister van Financiën, Wopke Hoekstra, wilde daarmee Nederlandse zeggenschap in het bedrijf veiligstellen door een aan de Franse staat gelijkwaardig belang te kopen.

Zo ver is het nooit gekomen. En zo kwam het dat Air France-KLM met steun van de Franse staat en andere grootaandeelhouders in coronatijd keer op keer besluiten nam die Nederland niet steunde. Zo moest het kabinet vorig jaar met lede ogen toezien dat topman Benjamin Smith, ondanks de coronacrisis, een forse bonus kreeg.

Dat gebeurde dinsdagmiddag opnieuw tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM, alhoewel dit jaar het aantal kritische aandeelhouders op het bonusbeleid beduidend groter was: een kwart van de aandeelhouders stemde tegen de beloning van Smith.

Nederland, dat vanwege regelgeving dit jaar nog wel 13,8 procent van het stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering bezit, heeft tegengestemd, net als een groep andere aandeelhouders, onder wie de KLM-piloten.

Smith kan desondanks rekenen op een bonus en een salaris van in totaal 4,3 miljoen euro omdat hij vooraf bepaalde doelen heeft bereikt. Een groot deel van de bonus, die in opties op aandelen wordt uitgekeerd, ontvangt hij pas als Air France-KLM driekwart van de Franse staatssteun heeft afbetaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden