PlusInterview

Jumbo ondanks megaomzet onder druk flitsbezorgers: ‘We moeten ons aanpassen’

Jumbo boekte in de eerste helft van 2021 een megaomzet van ruim 5 miljard euro. Toch ziet het bedrijf zijn verdiensten onder druk staan, mede door de concurrentie van flitsbezorgers. ‘We moeten ons aanpassen.’

La Place, ook onderdeel van de Jumbofamilie, deed het een stuk minder goed: de omzet bleef steken op 13 miljoen euro, een daling van 60 procent vergeleken met een jaar eerder. Beeld Hollandse Hoogte / Ramon van Flymen
La Place, ook onderdeel van de Jumbofamilie, deed het een stuk minder goed: de omzet bleef steken op 13 miljoen euro, een daling van 60 procent vergeleken met een jaar eerder.Beeld Hollandse Hoogte / Ramon van Flymen

Wie omzetcijfers met negen nullen scoort, mag volgens Jumbo’s financieel topman Ton van Veen niet klagen. Zijn supermarktketen zette afgelopen halfjaar 5,4 miljard euro om een stijging van 5,3 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020. Het marktaandeel van de op een na grootste supermarkt van Nederland steeg volgens onderzoeksbureau Nielsen naar 21,8 procent.

Maar het beeld dat de supermarkten de grote coronakampioenen zijn, ligt volgens hem een stuk genuanceerder. “We doen het goed, zeker. Maar we zien dat de omzetcijfers de laatste maanden normaliseren. Dat is niet zo gek, nu alles weer open is.”

En omzet is nog geen winst, benadrukt Van Veen. “Het is niet dat we verlies draaien (Jumbo maakt bij de halfjaarcijfers alleen omzetcijfers bekend, red.), maar we hebben met behoorlijk wat kosten te maken die de winst drukken. Daarnaast hebben we in toenemende mate last van inflatie. Leveranciers verhogen de prijzen door duurdere grondstoffen en schaarste. De marges staan hierdoor onder druk. Daarbovenop hebben we met meer concurrentie te maken. Denk daarbij vooral aan de flitsbezorgers die de Nederlandse markt betreden. Ons verdienmodel komt hierdoor meer onder druk te staan,” aldus de topman.

Online bestellingen

Jumbo scoorde het eerste halfjaar opnieuw met online bestellingen: het concern boekte daarmee 50 procent meer omzet dan in de eerste jaarhelft van 2020. Door corona gingen veel meer klanten online boodschappen bestellen. Jumbo telt nu twaalf distributiecentra speciaal voor het verwerken van de online bestellingen. Dit jaar opent de supermarktformule nog eens vier nieuwe centra. Voor de zakelijke onlinemarkt werkt Jumbo samen met groothandel Makro. Van Veen: “We groeien flink, maar ook hier geldt weer de kanttekening dat online ons nog steeds geld kost, het kantelpunt is nog niet bereikt.”

Jumbo gaat 23 nieuwe winkels openen. Daarbij gaat het vooral om uitbreiding in België en in de binnensteden. In 2019 opende het eerste filiaal in Vlaanderen en volgens ceo Frits van Eerd zijn de Belgen erg te spreken over zijn winkelconcept. “De resultaten zijn boven verwachting en het enthousiasme van Belgische klanten is buitengewoon groot. Er zijn nu elf Jumbo’s geopend in België. In het tweede halfjaar van 2021 verwachten we verder te groeien naar circa twintig winkels. De ambitie om binnen vijf jaar te groeien naar honderd winkels in België, blijft overeind.”

Foodserviceformule La Place, ook onderdeel van de Jumbofamilie, doet het door de coronamaatregelen aanzienlijk minder goed. De omzet in de eerste helft van dit jaar bleef steken op 13 miljoen euro, een daling van 60 procent vergeleken met verleden jaar. Volgens Ton van Veen verloor het bedrijf tientallen miljoenen euro’s door de lange verplichte sluiting. “We hebben alle medewerkers aan boord kunnen houden, ze zijn vooral bij Jumbo aan de slag gegaan.”

La Place Expres

Jumbo besloot eerder dit jaar een samenwerking aan te gaan met horecaspecialist Vermaat Groep, die de exploitatie van 44 La Placerestaurants heeft overgenomen. Vermaat gaat het restaurantconcept verder ontwikkelen, Jumbo blijft eigenaar van het merk La Place.

Het Brabantse familiebedrijf heeft opvallende plannen met gemaksformule La Place Expres. Jumbo spreekt de ambitie uit de komende jaren honderden nieuwe La Placelocaties te openen in binnen- en buitenland, waaronder veel Expressvestigingen. Het gaat dan om kleinere locaties in steden. Zo zijn onlangs La Place Expressvestigingen geopend op het Centraal Station in Utrecht en aan de Rotterdamse Coolsingel. Van Eerd: “Dit format is een sterk antwoord op de groeiende vraag naar verse en gemakkelijke voeding en dranken voor onderweg en snelle consumptie ter plekke.”

De Jumbo-ceo merkt op dat veranderingen in de markt zich als gevolg van de coronapandemie lijken te versnellen. De online verkopen hebben een enorme vlucht genomen en er is een groot aantal nieuwe, veelal internationale, toetreders in de markt voor flitsbezorging in de grote steden, zoals Getir en Gorillas. Frits van Eerd: “Daarom moet je kritisch naar je businessmodel blijven kijken en indien nodig aanpassingen doorvoeren.”

In de praktijk betekent dit onder meer dat Jumbo meer gaat investeren in thuisbezorging en vanaf september de winkelorganisatie gaat aanpassen. De winkels brengen een scheiding aan tussen medewerkers die zich op klanten en service toeleggen en collega’s die ervoor zorgen dat alles achter de schermen goed functioneert. Vakbonden waarschuwden eerder dat Jumbo deze scheiding gebruikt om sommige (chefs)functies te schrappen en de lonen te verlagen.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden