Plus

Is Fastned wel klaar voor de beurs?

Fastned gaat naar de beurs. Het Amsterdamse bedrijf dat oplaadstations langs de snelweg uitbaat, groeit snel. Maar is het voortdurend op geld jagende bedrijf wel klaar voor de tucht van de beurswereld?

Het aantal elektrische auto's zal de komende jaren snel groeien waardoor er ook meer laadstations nodig zullen zijn. Beeld ANP

Fastned wil met een beursgang, die ergens in het tweede kwartaal moet plaatsvinden, geld ophalen voor verdere groei in Europa. Het bedrijf heeft nu tachtig laadstations in Nederland en elf in Duitsland. Het eerste station in Engeland is op komst. Daarna moeten laadstations in België, Zwitserland en Frankrijk volgen.

Inmiddels is Fastned zo vaardig in het opzetten van de laadstations dat het naar eigen zeggen bestaande stations met een minimale investering kan uitbreiden met extra laadpunten. "Alsof je een extra kassa opent," zegt directeur Michiel Langezaal.

Het Amsterdamse bedrijf wil vanaf nu ook uitbreiden op andere plaatsen dan langs de snelwegen. De gedachten gaan hierbij vooral uit naar stedelijke gebieden en bij winkels, zoals momenteel uitgeprobeerd wordt met Albert Heijn en de Duitse supermarktketen Rewe. In totaal wil Fastned drie tot zes nieuwe stations per maand openen.

Kapitaal
Hoeveel kapitaal het bedrijf precies wil ophalen kan de directie nog niet zeggen. Er komen geen nieuwe aandelen, maar op basis van de bestaande stukken zullen certificaten worden uitgeven. De aandelen blijven daarbij in handen van de oorspronkelijke eigenaren.

Fastnedoprichter Bart Lubbers domineert, via twee familievehikels heeft hij 59 procent van de aandelen in handen. Medeoprichter Langezaal heeft een belang van 30 procent. De rest is in externe handen en in handen van het management.

De beursgang is een nieuwe episode in de voortdurende jacht op groeigeld bij het bedrijf. Het probeerde zelfs via 'noteringen' bij twee onofficiële webbeurzen geld op te halen, ogenschijnlijk tevergeefs.

80

Fastned heeft op dit moment tachtig laadstations in Nederland en elf in Duitsland

Daarnaast haalde het laadpaalbedrijf groeigeld steevast op via bijna jaarlijkse obligatie­leningen. Afgelopen maand nog rondde het bedrijf zijn nieuwste obligatieronde af, waarmee 3,3 miljoen euro werd opgehaald. In oktober leverde zo'n ronde 11,6 miljoen euro op.

Het nadeel van obligatieleningen, die het bedrijf steeds buiten toezicht van AFM uitgaf, is dat Fastned elk kwartaal rente moet betalen. Dat beliep vorig jaar een bedrag van 1,6 miljoen euro - dat is meer dan de omzet die het bedrijf vorig jaar boekte.

Volgens Langezaal moet de beursgang niet worden opgevat als middel om die rentebetalingen te financieren of als teken dat voor het uitgeven van obligaties minder belangstelling was, integendeel. "Dat zullen we zeker ook blijven doen," zegt hij.

De beursgang ziet hij als 'een manier om de schuld en het eigen vermogen meer in balans te brengen'. Daarnaast moesten de grootaandeelhouders meermalen bijspringen. Zo zette Breesaap, een door Lubbers gecontroleerd familievehikel, in de zomer van 2017 een lening van 10,3 miljard euro aan Fastned om in aandelen.

Het Amsterdamse Flowfund, de charitatieve tak van projectontwikkelaar Fred Matser, zette eind vorig jaar 2,5 miljoen euro schuld om in certificaten. Of die al sinds de oprichting moeizame financiering beleggers zal weten te lokken, moet de komende maanden blijken.

Pionier
Ook de groeimogelijkheden die het bedrijf schetst, zullen vragen opwerpen bij potentiële beleggers. Pionier Fastned moet voortdurend vrezen dat het wordt bijgehaald. In 2012 sleepte het nog 201 van de 245 concessies voor laadstations langs snelwegen in de wacht.

Fastned ziet zelf grote kansen in de opkomst van elektrische auto's, die de hybride modellen langzaamaan vervangen. Maar ook de grote oliemaatschappijen zien die potentie. Shell kondigde gisteren aan nieuwe snelladers te plaatsen bij zijn tankstations. En er zijn nieuwe kapers op de kust.

Fastfoodketen McDonald's kondigde vorig jaar aan samen met energiebedrijf Vattenfall (voorheen Nuon) bij alle 175 McDrives snellaadpalen te plaatsen. Teslarijders kunnen dan ook nog eens terecht bij de 'superchargers' van de Amerikaanse autobouwer.

Langezaal put vertrouwen uit de 'kennisvoorsprong' die Fastned heeft opgedaan met het bouwen van laadstations. Dat grote oliemaatschappijen zich in de strijd mengen, benauwt Langezaal daarom niet. De markt is groot genoeg, redeneert hij. "Wij mogen heel blij zijn als een bedrijf als Shell óók investeert in elektrisch rijden. De kans dat we het milieuakkoord van Parijs halen wordt er alleen maar groter door."

'Noodzakelijke infrastructuur'

Waar gaat de elektrische autobezitter straks voor kiezen? De snellaadpalen van bedrijven als Fastned, waar hij al 'tankend' zal moeten wachten tot zijn auto is volgeladen, of de langzamere stroomstoot die 's nachts opladen bij de laadpaal aan huis - of op openbare plekken zoals in Amsterdam?

Volgens Fastned is het met de actieradius van de meeste elektrische auto's nog nood­zakelijk voor lange ritten ook onderweg op te laden.
Om die reden noemt het bedrijf zijn ultrasnellaadstations 'essentiële infrastructuur' om de snelle groei van het aantal elektrische auto's op de Nederlandse weg bij te benen.

Voor de komende jaren is een stortvloed elektrische automodellen aangekondigd, ook al vanwege Europese wetgeving die fabrikanten verplicht snel minder CO2 uit te stoten voor al hun auto's samen.

Daarbij gaat het niet meer om hybrides, maar om zogeheten Full Electric Vehicles, die met hun grote batterij bij uitstek geschikt zijn voor snelladers of zelfs de 'ultrasnelladers' waarmee Fastned zich onderscheidt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden