Inval bij Vattenfall in onderzoek naar foute verkooppraktijken

Toezichthouder ACM heeft een inval gedaan bij het kantoor van Vattenfall (voorheen Nuon) Sales Force in Weesp. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. De waakhond verzamelt bewijs in het onderzoek naar foute verkooppraktijken door energieleveranciers.

Beeld ANP

“De inval maakt onderdeel uit van ons onderzoek naar misleiding bij de verkoop van energiecontracten,” meldt een woordvoerder van toezichthouder ACM. Woensdagochtend begon de inval bij het kantoor van Vattenfall in Weesp, waar de ‘commerciële buitendienst’ gevestigd is. Daar werken circa tweehonderd verkopers. Ze willen verschillende mensen spreken, meldt een woordvoerder van Vattenfall. “We werken volledig mee aan het onderzoek.”

De ACM geeft geen verdere details over de inval, wat ze precies verzamelen en wie ze ondervragen. Maar de toezichthouder doet al langer onderzoek naar malafide verkooppraktijken. Vooral bij deurverkoop gaat het vaak mis, zo onthulde het Algemeen Dagblad. Er worden babbeltrucs gebruikt om binnen te komen en verkopers sjoemelen met het verwachte maandverbruik. Eén van de verkopers stelde ‘een oplichter in dienst van Nuon’ te zijn. Deze site kreeg inzage in honderden recente klachten over Nuon, daaruit blijkt dat contracten aangesmeerd worden aan oudere, demente en soms zelfs blinde klanten. Vattenfall heeft echter ‘vertrouwen in de uitkomsten van het onderzoek’, meldt de woordvoerder. “We hebben nooit ontkend dat er dingen fout gaan, maar onze processen bij de deurverkoop zijn goed geregeld.”

‘Schaamte’

Directeur Klanten Cindy Kroon schaamt zich voor deze misstanden, zei ze eerder: “Het zou wel heel onmenselijk zijn als ik dat niet zou doen.” Ze bestrijdt echter dat deze praktijken wijdverspreid zijn. De sector werkt inmiddels aan een eigen keurmerk om de markt te zuiveren, maar de consumentenbond en de politiek zijn sceptisch daarover. Ook het kabinet waarschuwt de bedrijven een einde te maken aan de foute colportage: “Ik waarschuw die dames en heren, jongens en meisjes: kap ermee, ga je gedragen,” zei Mona Keijzer in een interview vorige maand. 

ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op een goed functionerende en eerlijke markt, beschermt consumenten tegen wanpraktijken en probeert oneerlijke concurrentie tegen te gaan. De ACM kan bedrijven en personen die zich niet aan de regels houden bestraffen met boetes. De hoogte van de boete hangt af van de aard en de ernst van de overtreding. De toezichthouder had zich eerder dit jaar al voorgenomen om agressieve en misleidende werving in de energiesector aan te pakken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden