Achtergrond

Internet kan coronadrukte nog goed verwerken

De mobiele netwerken en internet worden zwaar belast doordat we massaal thuiswerken, lessen volgen of netflixen. Hoewel dat soms tot vertraging of gemiste verbindingen leidt, is er geen reden tot paniek. “We kunnen het nog goed aan.”

Een leerling van 8 maakt taalopdrachten via internet.Beeld ANP

Nu Nederland massaal moet thuiswerken, neemt de druk op internet en het mobiele netwerk met sprongen toe. In plaats van op potente bedrijfsnetwerken moeten werkzaamheden plots vanaf de privéwifi worden gedaan. Dat legt een flink beslag op de bandbreedte, zeker in gezinnen met beide ouders en de schoolkinderen thuis aan de computer werkend – en voor hun vertier afhankelijk zijn van datavreters als Netflix, Steam of YouTube.

In Italië leidde dat vorige week al eventjes tot een datainfarct. Het internetgebruik nam er na de sluiting van het openbare leven zodanig toe dat websites traag laadden of helemaal niet bereikbaar waren. Ook in andere landen is het corona-effect digitaal merkbaar. In Groot-Brittannië heeft Vodafone netwerkcapaciteit toegevoegd omdat het internetgebruik flink is gestegen.

Sterke stijging

In Nederland is dat niet het geval – nog niet. KPN merkt al sinds afgelopen week dat het drukker wordt op de netwerken. “Wij zien een sterke stijging van het gebruik en ook verschuiving van verkeer van bedrijfsaansluitingen naar consumenten,” aldus zegsman Stijn Wesselink. “Het is drukker dan normaal, maar qua capaciteit kunnen we het goed aan. Normaal zijn op het vaste netwerk de weekenden het drukst, zondag vooral. Nu komt het allemaal samen.” KPN ziet ook dat we weer massaal naar elkaar telefoneren. “Op het mobiele netwerk is fors meer voiceverkeer, er wordt veel meer gebeld.”

Het bedrijf heeft regulier onderhoud, waardoor het internet er uren kan uit liggen, uitgesteld. “We plaatsten capaciteit bij als het noodzakelijk is. Het is nu vooral belangrijk dat het bestaande netwerk goed blijft functioneren. We kijken kritisch naar gepland onderhoud, daar waar mogelijk stellen we dat uit. Maar soms heb je werkzaamheden nodig, om de groei op te vangen.”

Of de kabels en zenders het toenemende gebruik nog zeker drie weken volhouden, durft hij niet te zeggen. “Het is lastig om vooruit te kijken; vandaag kunnen we het goed aan.”

Ook elders merkt KPN de thuiswerkdrukte. “We zien ook heel veel conference calls. En bedrijven vragen ook steeds meer capaciteit voor hun eigen netwerken en vpn-verbindingen. Je ziet dat sommige organisaties niet goed voorbereid zijn als als meer dan 50 procent thuiswerkt. Het zijn bijzondere tijden.”

Onderhoud

Ook VodafoneZiggo heeft inmiddels, na aanvankelijk nul op rekest, besloten om geplande werkzaamheden in het land – waardoor internet er ter plekke uren uit ligt – toch maar uit te stellen. “In deze periode is onderhoud van onze netwerken en diensten belangrijker dan ooit,” zegt woordvoerder Hans den Heijer. “Onze prioriteit ligt dan ook bij het voorkomen en verhelpen van storingen en het garanderen van de capaciteit. Dit betekent voor de komende drie weken dat gepland onderhoud wordt opgeschort tenzij het echt noodzakelijk is voor de continuïteit en capaciteit van het netwerk. De klanten waarbij eerder werkzaamheden zijn aangekondigd die nu voorlopig niet doorgaan, worden hierover geïnformeerd.”

De web- en telecomgigant is de coronadrukte ook opgevallen. “We zien een lichte stijging van het verkeer, maar we kunnen het goed bolwerken. We zien heel duidelijk een stijging, zowel op het mobiele netwerk als op internet. Ons eerste doel is nu te zorgen er van dag tot dag continuïteit blijft. De functie van het netwerk is belangrijker dan ooit. We willen bekijken hoe we monteursbezoeken inplannen en de komende tijd het netwerk in gebruik blijft. We maken ons geen zorgen.”

Toch kan de situatie snel veranderen. Grote aanbieders van diensten die behulpzaam zijn bij thuiswerken, leggen al een flink beslag op de beschikbare internetruimte. Zoals aanbieders van videovergaderdiensten of productieapps als Slack en Microsoft Teams die een enorme toename van het aantal gebruikers melden. 

“Alle grote spelers op de videoconferentiemarkt hebben in de afgelopen tien dagen om bandbreedte-upgrades gevraagd, sommige vragen om een vervijfvoudiging’, aldus een woordvoerder van de Zweedse glasvezelgigant Telia Carrier. “Als niemand in staat is om te vliegen, zullen ze een enorme hoeveelheid extra bandbreedte nodig hebben.”

De Nederlandse datacenterexploitant Interxion krijgt sinds kort ook meer vragen van klanten, wat de mogelijkheden zijn om uit te breiden. “Maar dat is nog niet massaal gebeurd,” zegt Patrick Brand. “Wij kunnen nog niet goed zien of het dataverkeer enorm toeneemt. Als datacenter weten we niet precies wat onze klanten doen.”

Falen

Bij concurrent Equinix is de  groei van het verkeer vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zo’n 10 procent. Waar die toename precies vandaan komt is volgens het bedrijf niet te achterhalen, maar thuiswerken ligt voor de hand. Reden tot paniek is er niet. “De infrastructuur van datacenters is zo robuust dat deze tegen een stootje kan,” zegt een woordvoerder. “We zijn als maatschappij zo afhankelijk geworden van de de digitale infrastructuur, dat deze gewoonweg niet mag falen.”

Amsterdam Internet Exchange (AMS IX), het op één na grootste internetknooppunt ter wereld, sust alle onrust bij voorbaat. “Er is meer dan voldoende capaciteit, zelfs als het huidige verkeer zou verdubbelen.” Daarvan is vooralsnog geen sprake. Om vier uur maandagmiddag lag de piek van het internetverkeer met net geen 7 terabyte per seconde nog onder de traditionele zondagpiek. “Wij zien nog geen noemenswaardige toename, maar we handelen ook zo veel verkeer af, dat dit soort gebruik niet direct zichtbaar is. We zien wel pieken in het verkeer, vooral ‘s avonds, maar of de dalen minder diep worden is nog niet duidelijk. “

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden