PlusAchtergrond

In quarantaine slaat heel Nederland massaal aan het brood bakken

Vergeet wc-papier, de nieuwe run in de supermarkten is op meel en bakmixen. De molen in Weesp moest zelfs sluiten door de drukte. Nederlanders slaan tijdens de coronacrisis massaal aan het brood bakken.

-Beeld -

De supermarkt kent meer lege schappen, maar die van pakken meel en bakmixen is een opvallende. Volgens het CBS werd in de derde week van maart 130 procent méér bloem en andere granen verkocht dan vorig jaar rond deze tijd. De verkoop van meel en bakmixen steeg zelfs met 160 procent.

Ter vergelijking: de verkoop van pasta steeg met 80 procent. De run op meel komt dan ook niet alleen door het hamsteren van houdbare producten, maar ook door de grote behoefte om thuis gezellig brood te bakken.

“Heel veel mensen zijn nu sensorisch bezig,” zegt Jechiam Gural van de Baking Lab Amsterdam, de café-bakkerij die ook workshops broodbakken geeft, maar nu even niet. “In deze tijd waarin alles snel verandert, zoeken mensen een fundament, een ankerpunt. Ze willen weer de aarde ruiken en proeven.”

Brood brengt voor velen de prettige associatie met de kindertijd, aldus Gural. “De geur van vers brood. Dat geeft een gevoel van rust en comfort.”

Dat mensen in deze quarantainetijden extra aan het bakken slaan, verbaast hem dan ook niets. “Brood is ook gewoon een leuk product. Mensen hebben nu heel veel tijd en het eindproduct ziet er ook nog eens goed uit. Het is ook kopieergedrag: mensen zien dat iedereen aan het bakken is, en dan beginnen ze zelf ook.”

De magie van brood

De Baking Lab geeft gratis desemstarters weg. Voor de leek: dat is een mengsel van water en meel waarin natuurlijk gist ontstaat. Als je de helft daarvan gebruikt voor brood, kun je de andere helft opnieuw voeden met water en meel. Enzovoorts.

Gural: “We willen zoveel mogelijk mensen aan de gang krijgen. Dat is de magie van brood. Je bent een lichaam aan het maken. Onze eigen biologie zit erin.”

Zeker, maar dan moet er wel genoeg meel te krijgen zijn. Zo werd de toeloop naar molen De Vriendschap in Weesp zo groot, dat het onmogelijk werd nog anderhalve meter afstand te houden. De molen moest dicht.

“Het begon eigenlijk drie weekenden geleden al,” zegt molenaar Wouter Pfeiffer. “Mensen waren massaal wc-papier aan het hamsteren, maar om te poepen moet je eerst eten, dus we hadden wel een grotere toeloop verwacht.”

Molen De Vriendschap in WeespBeeld Niels Blekemolen

Historisch

De molen is alleen op zaterdag open en meteen vanaf 10.00 uur stond het zwart van de mensen. Pfeiffer: “We dachten meteen, dit is bijna onhoudbaar, dit gaat fout. We hebben snel buiten een verkooppunt gemaakt, want er kwamen veel te veel mensen het winkeltje binnen.”

Na dat weekend is Pfeiffer ‘als de sodemieter gaan malen’, maar de tweede zaterdag werd het nog drukker. Afgelopen zaterdag ging de molen dus maar noodgedwongen dicht.

Pfeiffer: “Ik werk met vrijwilligers. Dat zijn veel oudere mensen en ik ben zelf ook niet meer piep. Het was niet meer verantwoord.”

In die twee weekenden verkocht Pfeiffer zesduizend kilo méér dan normaal. “Op een normale zaterdag verkopen we 750 à 1000 kilo. Nu 4000 kilo. We zijn nu snel onze vaste verkooppunten beter gaan bevoorraden.”

Servicetip: meel van De Vriendschap is te krijgen bij enkele boerderijen in Weesp en Muiden (zie hun website) en bij Landmarkt Versmarkt aan de Schellingwouderdijk.

Pfeiffer: “We zeiden meteen tegen elkaar: dit is historisch. We zagen onze vaste klantenkring die wat extra meenam. Afrikanen met een Ethiopisch restaurant. De groep die hun oude broodbakmachine van stal haalt, uit angst dat ze straks de deur niet meer uit mogen. De mensen die bot vingen in de supermarkt. Mensen die nog nooit brood hebben gebakken, maar nu toch maar gaan beginnen. Van jong tot oud, alle kleuren en maten.”

“Onze molen is ruim driehonderd jaar oud, het had altijd al de charme van een mooi monument. Maar nu speelt het ook nog eens een vitale rol in onze maatschappij. Ik kijk dat met verbazing en een glimlach aan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden