Plus Achtergrond

In 17 landen zoeven ze rond, maar hier niet: de e-step

E-steps in Parijs. Daar zijn ze wel toegestaan. Beeld Getty Images

In talloze wereldsteden zoeven ze rond: elektrische steps. Maar ons land is een uitzondering. De roep om duidelijkheid neemt toe. ‘Nederland zal wel het laatste land van Europa zijn waar ze de weg op kunnen.’

In zeventien Europese landen rijden al elektrische deelsteps rond. Ze zijn populair: de steps belasten het milieu niet, zijn hip en snel zonder dat je je in het zweet hoeft te werken.

Opvallende afwezige in de lange rij: Nederland.

Juist omdat de steps wel in andere landen rondrijden en veel reislustige Nederlanders de step al wel tegenkomen, kwam het Verbond van Verzekeraars maandag met een waarschuwing: pas op als je een elektrische step aanschaft, want als je een ongeluk veroorzaakt moet je zelf dokken. Hebben toeristen nog vrolijk door Los Angeles, Parijs of Berlijn gesjeesd en staan er legio e-stepmodellen op Bol.com, in Nederland mogen de e-steps de openbare weg helemaal niet op.

Bird, een Amerikaans deelstepbedrijf, probeert al sinds mei 2018 in ons land aan de slag te kunnen. Gesprekken met het ministerie van Infrastructuur om de step goedgekeurd te krijgen, verliepen moeizaam, zegt Bart de Liefde, hoofd beleid EU en Scandinavië bij het bedrijf. “De elektrische step valt onder de regels voor bijzondere bromfietsen. Dat is zo’n beetje alles wat geen fiets, brommer, motor, auto of vrachtwagen is.”

In 2008 verscheen de Segway, ook een elektrisch vervoermiddel voor één persoon en een soort step, maar dan met wielen náást in plaats van achter elkaar. Daarom werd deze nieuwe categorie in het leven geroepen. Maar na het ongeluk met de elektrische bakfiets Stint, waarbij vorig jaar september in Oss vier kinderen om het leven kwamen, ging het proces ‘on hold’.

Laatste land

De voorwaarden waaronder ‘bijzondere bromfietsen’ de weg op mogen, zijn na het fatale ongeluk in Oss aangescherpt. Een elektrische step die in ons land een poging wil doen om goedgekeurd te worden, moet beschikken over bijvoorbeeld knipperlichten en goedgekeurde luchtbanden. De Liefde: “De meeste e-steps hebben solide banden. We hebben het overal in de wereld nagevraagd, maar voor de maat van de step bestaan helemaal geen luchtgevulde banden.”

Volgens De Liefde is de e-step beter te vergelijken met een elektrische fiets, waar nauwelijks regels voor gelden, dan met een Stint. “Ze laten de regels voor een appel los op een peer. Op die manier zal Nederland wel het laatste land in Europa zijn waar ze de weg op kunnen.”

Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zei kort voor het zomerreces van de Tweede Kamer: “Zolang ik van geen enkele fabrikant een aanvraag krijg, kunnen we ze ook niet toelaten.” En: “We gaan natuurlijk niet niet-goedgekeurde voertuigen op de weg laten.”

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) juicht die voorzichtigheid toe. “De step kan reuzehandig zijn, vooral voor kleine afstanden,” erkent een woordvoerder. Maar voor de verkeersveiligheid betekent het volgens hem een risico. Het is voor een gemiddelde weggebruiker bijvoorbeeld lastig in te schatten hoe snel ze rijden en of ze makkelijk kunnen remmen en uitwijken.

“Dat soort onduidelijkheid is precies wat je in het verkeer niet wilt. In Amsterdam komen miljoenen bezoekers per jaar. Stel dat een deel daarvan de stad gaat verkennen op een e-step. Dat zou een enorme uitdaging voor het stadsverkeer betekenen.” De stad weert deelfietsen al – volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma hebben de meeste Amsterdammers al een fiets.

In andere Europese landen zijn al de eerste dodelijke slachtoffers gevallen bij ongelukken met een e-step. Een kritische blik is dan ook nodig, vindt de SWOV. De kleine banden zijn bijvoorbeeld niet altijd opgewassen tegen oneffenheden in de weg. “Het is hoog tijd om de voordelen van dit soort innovaties af te wegen tegen de regels voor verkeersveiligheid,” stelt de woordvoerder. “De Nederlandse overheid moet daarvoor een visie ontwikkelen.”

Met een app op weg

De e-steps zijn een relatief nieuw vervoermiddel en verschillen van de ouderwetse autoped omdat ze, na een paar keer steppen, met oplaadbare elektromotor worden aangedreven. De actieradius van de elektrische accu ligt rond de 20 kilometer en de maximumsnelheid bedraagt 25 kilometer per uur.

In 2017 begonnen Amerikaanse bedrijven als Lime en Bird met elektrische deelsteps. Inmiddels zijn ze ook in Europa actief; Lime heeft bijvoorbeeld in achttien Europese landen steps rondrijden. Maar er is ook een aantal Europese e-stepbedrijven dat aan de weg timmert. Het Duitse Tier biedt al in tien landen steps aan.

Om met een e-step te kunnen rijden, moet je eerst de app van het bedrijf downloaden. Als je je gegevens hebt ingevuld, kun je via de app een e-step lokaliseren en daarna met de app de code van een step scannen en wegrijden. Je betaalt een starttarief en daarna per kilometer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden