IJsbeer doodt 39-jarige Amsterdammer op Spitsbergen

Op Spitsbergen in de Noordelijke IJszee is vrijdag een man gedood door een ijsbeer. Het gaat om de beheerder van de Longyearbyen Camping, een 39-jarige Amsterdammer. Dat maakten de lokale autoriteiten bekend.

Beeld Shutterstock

“Het is het tweede jaar dat hij de camping bestierde en hij was een ervaren campingbeheerder,” zegt eigenaresse Michelle van Dijk van de Longyearbyen Camping. “Het was geen onbekende in het Noorden, we zijn in shock.”

De 39-jarige Amsterdammer werd in de vroege uren aangevallen toen hij in zijn tent lag op een kampeerplek. Omstanders hebben het dier neergeschoten, waarna de ijsbeer nog richting het nabijgelegen vliegveld is gelopen. Daar werd hij niet veel later op een parkeerplek dood gevonden, zegt de vervangend gouverneur van de Noorse eilandengroep in een verklaring.

Gediplomeerd poolgids

Het incident had plaats in de buurt van Longyearbyen. Het slachtoffer is ter plekke door een arts doodverklaard. Zijn familie is op de hoogte gebracht, aldus de vervangend gouverneur. De mensen die op kampeerplek aanwezig waren, wordt psychologische hulp aangeboden. Zij raakten niet gewond. Het gaat om drie Duitsers, een Noor, een Fin en een Italiaan.

Buitenlandse Zaken staat in contact met de familie en verleent consulaire bijstand. Op sociale media van het slachtoffer staat onder andere dat hij een gediplomeerd poolgids was.

Het zou de eerste dodelijke aanval van een ijsbeer zijn in negen jaar op Spitsbergen, waar naar schatting 975 ijsberen leven en een kleine 3000 mensen wonen. In 2011 viel een ijsbeer een groep Britse kampeerders aan, waarbij een 17-jarige jongen werd gedood en vier anderen zwaargewond raakten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden