PlusAchtergrond

Huizenkopers komen moeilijker aan hypotheek, bank vraagt om ‘coronaverklaring’

Werknemers in de culturele sector, de horeca, de toeristenbranche en zzp’ers komen moeilijker aan een hypotheek sinds de coronacrisis. Banken en andere geldverstrekkers vragen meer zekerheid over het toekomstig inkomen.

Huizenkopers in loondienst krijgen de vraag of het huidige inkomen de komende twaalf maanden negatief wordt beïnvloed door de gevolgen van de coronacrisis.Beeld Shutterstock

Dat blijkt uit een rondgang langs makelaars, hypotheekadviseurs en hypotheekverstrekkers. Een coronavragenlijst kan ook vaste werknemers in door corona getroffen sectoren afschrikken. Ze worden erop gewezen dat hun inkomen het komende jaar mogelijk negatief wordt beïnvloed door de pandemie. ING Bank eist zelfs een extra coronaverklaring van de werkgever dat die niet voornemens is de klant te ontslaan. 

Voor huizenzoekers met een tijdelijk contract is een intentieverklaring dat er een vaste aanstelling volgt niet altijd meer genoeg. De hypotheekeisen zijn niet zozeer strenger geworden, maar er wordt wel steviger doorgevraagd, zo klinkt het. Bij ondernemers - en dus ook zzp’ers - liggen inkomen en toekomstperspectief altijd al onder het vergrootglas, maar dat geldt nu voor iedereen.

Onafhankelijk adviseur Dennis van Lieshout van Freek Hypotheek hielp een klant die al voordat het virus in Nederland toesloeg een intentieverklaring voor een vast contract had geregeld bij z’n werkgever. De hypotheekverstrekker ging op onderzoek uit en vroeg na de coronamaatregelen aan de werkgever of die daar nog achter stond. “Het antwoord was nee, waardoor de aankoop van het huis op losse schroeven kwam te staan,” zegt Van Vliet. “Dat was schrikken, want die werkgever had het de klant zelf nog niet eens medegedeeld.”

Geen zekerheid

Het antwoord op de vraag of het moeilijker is geworden een hypotheek te bemachtigen ‘kan niet anders dan ja zijn’, zegt directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep. “Vooral de kwetsbare groepen in de culturele sector, horeca en toerisme hebben moeilijke vragen te beantwoorden. De inmiddels befaamde coronavragenlijst schrikt af als je als klant moet invullen dat jouw werkgever geraakt wordt, zeker omdat we nog niet weten hoe het virus zich verder ontwikkelt. Als adviseur is het ook lastig om te zeggen of het verstandig is een huis te kopen als je in een van die branches werkt. Een vast contract is ook voor iemand die in de evenementen werkt geen zekerheid meer. Het gaat om het totaalplaatje.”

De coronavragenlijst is opgesteld onder toezicht van Nationale Hypotheek Garantie. Ondernemers, ook zzp’ers, moeten laten zien dat ze eventuele klappen kunnen opvangen met een financiële buffer en uitleggen waarom ze denken de komende jaren een stabiel inkomen te hebben. Huizenkopers in loondienst krijgen de vraag of het huidige inkomen de komende twaalf maanden negatief wordt beïnvloed door de gevolgen van de coronacrisis. 

Voorwaarden nauwelijks aangepast

Banken en andere geldverstrekkers hebben nauwelijks hun voorwaarden aangepast, zo klinkt het in hypotheekland. De inkomensnormen zijn niet gewijzigd, dus het gros van de aanvragers ziet snel groene vinkjes. Wel is de werkgeversverklaring nog maar twee in plaats van drie maanden geldig en de overwaarde kan niet meer 100 procent worden gebruikt voor een overbruggingskrediet. 

Munt Hypotheken, de op vier na grootste hypotheekverstrekker van Nederland, heeft besloten dat klanten met uitzicht op een vast contract (met intentieverklaring) worden gezien als flexwerkers, waardoor de financieringseisen strenger zijn. “We hebben een coronavoorlegdesk opgericht die vervolgens op verzoek van een adviseur kijkt of er nog mogelijkheden zijn,” zegt directeur Ellen Hensbergen. “De enige oplossing in deze coronacrisis is maatwerk. We moeten daarvoor de duurzaamheid van een dienstverband goed beoordelen. Dat is óók in het belang van de klant zelf.”

Woningmarkt loopt door

Hoe erg is het dat klanten mogelijk de deksel op de neus krijgen? “Het komt vaker dan voorheen voor dat een aankoop niet door kan gaan omdat de financiering niet rond komt,” zegt makelaar Huub van Rumund uit Nijmegen. “Vooral richting zzp’ers hebben hypotheekverstrekkers hun kritische bril opgezet. Dat kan soms vervelend zijn voor de kopers en de verkopers, maar over het algemeen loopt de woningmarkt goed door. Sterker nog: er is ontzettend veel belangstelling voor huizen en ze worden snel verkocht.”

Dat laatste lieten de cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Makelaars ook al zien. Binnen 28 dagen is een huis gemiddeld verkocht, acht dagen korter dan een jaar geleden. De helft van de woningen wordt boven de vraagprijs verkocht. 

Makelaars zeggen dat ze soms ‘filteren’ op door de crisis getroffen groepen als ze woningzoekenden voor een bezichtiging uitnodigen. Maar klanten filteren zelf ook, meent Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop. “Ik denk dat de meeste consumenten zelf wel kunnen inschatten of het verstandig is om een huis te kopen,” aldus Hagedoorn. “Als je minder inkomen hebt dankzij de pandemie, stel je zo'n beslissing even uit.” 

En anders is er een adviseur om ze daarop te wijzen, merkt Munt-directeur Ellen Hensbergen op. “Het zwaartepunt ligt bij het adviesmoment. De coronavragenlijst helpt de adviseur en de klant om te bepalen of het verstandig is zo'n langdurige schuld aan te gaan.” En ja, het kan een tegenvaller zijn als een hypotheek niet kan doorgaan, beaamt Roland Kroes van ABN Amro. “Maar de vraag is altijd of een financiering verantwoord is en corona is nu eenmaal wel een factor.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden