Nieuws

Huis-aan-huisbladen: ‘Lokale nieuwsvoorziening in gevaar door ingestorte advertentiemarkt’

Omdat de advertentiemarkt door het coronavirus is ingestort, vraagt de Nederlandse Nieuwsbladpers (NNP), de brancheorganisatie voor regionale en huis-aan-huiskranten, om steun bij de rijksoverheid.

Beeld anp

In een brief, die is medeondertekend door onder meer DPG Media (voorheen De Persgroep), gericht aan het kabinet luidt NNP-voorzitter Roy Keller de noodklok. ‘Er zijn nu al huis-aan-huiskranten die noodgedwongen minder vaak kunnen verschijnen, omdat de kosten hoger zijn dan de advertentieopbrengsten. Hierdoor komt de lokale nieuwsvoorziening in gevaar, juist in een periode dat de behoefte daaraan het grootst is.’

Door de coronacrisis is de advertentiemarkt voor lokale en regionale kranten volledig ingestort, schrijft Keller. De maatregelen die het kabinet heeft genomen om de economie te stutten, bieden geen soelaas voor deze branche. ‘Nu echter stoppen veel lokale ondernemingen, vaak uit het midden- en kleinbedrijf, met onmiddellijke ingang met het plaatsen van advertenties.’

‘Voor de 400 huis-aan-huiskranten komt het erop aan te overleven, en dat is gedurende deze crisistijden onmogelijk zonder ondersteuning vanuit Den Haag’, schrijft Keller. Het zou gaan om een bedrag tussen de 1,8 en de 2,3 miljoen euro per week dat overbrugd moet worden tot de advertentiemarkt weer aantrekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden