Analyse

Hoe sociale media inmenging in EU-verkiezingen willen voorkomen

Bart Nijman van GeenStijl werd woensdag van Twitter gegooid na een tweet over de EU-verkiezingen. Dat heeft alles te maken met de maatregelen die sociale media nemen om inmenging in de Europese verkiezingen te voorkomen.

Sociale media nemen maatregelen om inmenging in de Europese verkiezingen te voorkomen.Beeld AFP

Wat doen de platforms precies?

Facebook meldde onlangs de EU-verkiezingen actief te willen ‘beschermen’ door politiek gekleurde berichten beter te monitoren. Bovendien wil het platform buitenlandse politieke advertenties van zowel Facebook als zusterbedrijf Instagram weigeren. Alleen voor 38 Facebookpagina’s van politieke organisaties in de EU wordt de komende weken een uitzondering gemaakt. Zij konden tot gisteren vanuit hun standplaats Brussel alleen in België adverteren, maar nu kunnen weer alle EU-burgers bereiken met hun campagnes. Daarnaast moeten politieke advertenties allemaal een duidelijk label krijgen en met een zogeheten ‘advertentiebibliotheek’ moet voor iedereen inzichtelijk zijn wie die advertenties nou precies plaatst. 

Wat ging er precies mis met Bart Nijman?

De voorman van GeenStijl werd van Twitter geknikkerd nadat hij een kritische tweet over de verkiezingen plaatste. ‘Ik ben normaal ook altijd voor thuisblijven, om dat antidemocratische nepparlement van graaiers, gekken en uitgerangeerde alcoholisten niet te legitimeren met een stem. Maar #ItsTime voor een populistische dreun tegen die dronkemanskoppen. Lekker eurosceptisch stemmen 23 mei dus.’ Volgens Twitter was dat bericht tegen de regels, want ‘je mag geen content plaatsen met foute informatie over stemmen.’ Nadat de NOS over de ban publiceerde werd Nijmans account weer geactiveerd. Het bericht mocht toch – er was sprake van een ‘menselijke fout’.

Waar zijn ze bang voor?

Voor een herhaling van 2016. De techbedrijven moesten diep door het stof nadat bleek dat ze een nogal onfrisse rol speelden in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Nepnieuws bleek welig te tieren op Twitter en Facebook. Zo ging er een bericht viral dat Hillary Clinton een pedofielennetwerk zou runnen en kinderen gevangen zou houden in de kelder van een pizzeria in Washington. Flagrante onzin, maar een Amerikaan geloofde het verhaal dusdanig dat hij met een automatisch wapen naar de pizzeria toog om de kinderen te bevrijden. Ook werd bekend dat er vanuit Rusland op Facebook, Twitter en Google politieke advertenties zijn gekocht die op profielen van Amerikaanse burgers verschenen. Alleen al op Facebook zou het gaan om 10 miljoen Amerikanen die een advertentie van Russische makelij voor hun neus kregen. De bedrijven worden door overheden sowieso onder druk gezet om hun content te gaan filteren, niet alleen wat betreft nepnieuws, maar ook haatzaaiende en extremistische berichten en beelden.

Gaan de nieuwe maatregelen de problemen voorkomen?

Nooit helemaal, zegt Facebook zelf ook in een statement over de veranderingen. ‘We staan tegenover slimme, creatieve en goed gefinancierde tegenstanders die hun tactieken veranderen als we misbruik ontdekken.’ Volgens critici deugt de advertentiebibliotheek van Facebook sowieso al niet: de informatie daarin is lang niet transparant genoeg, en de tool om de data mee door te spitten niet handig. Vorig weekend liet Facebook trouwens een groep internationale journalisten toe tot een tijdelijk verkiezingscentrum in het Europese hoofdkantoor in Dublin. Hoogst ongebruikelijk, want Facebook is niet zo van de openheid. Veertig man zou daar beïnvloeding op de EU-verkiezingen moeten tegengaan en deel uitmaken van een grotere groep van 500 Facebook-medewerkers die zich met verkiezingen bezighouden. Maar zowel de NOS als de New York Times konden weinig chocola van maken wat er nou exact in Dublin gebeurt. ‘Er is Facebook veel aan gelegen om iedereen ervan te overtuigen dat het de zaak onder controle heeft,’ schreef de NOS.

Of de meldknop van Twitter effectief gaat zijn is nog niet te zeggen, maar de angst bestaat dat het de vrijheid van meningsuiting op het platform bedreigt. ‘Het probleem hier is dat de regels niet goed gehandhaafd worden, en de deur openzetten voor kliklijnen en willekeur. En het platform daarna nauwelijks bereikbaar is voor ballotage,’ twitterde Bart Nijman na zijn blokkade.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden