Hijskranen en betonwagens naar Malieveld voor protest tegen stikstofbeleid

Grond In Verzet, de organisatie van de bouwdemonstratie tegen het stikstofbeleid woensdag, gaat in de nacht voor het protest duizend hijskranen, betonwagens en ander bouwmateriaal op het Malieveld zetten. Dat maakt de organisatie maandagmiddag bekend.

Arnold Tuytel en Klaas Kooiker van Stichting Grond in Verzet tijdens een persconferentie over het protest van de bouwwereld tegen het stikstofbeleid. Beeld ANP

De organisatie praat maandag over de actie met de gemeente Den Haag en Staatsbosbeheer. Daarnaast roept ze demonstranten op om niet zelf met materieel te komen. Maar, aldus Grond In Verzet, daar heeft de organisatie verder geen invloed op.

Met de demonstratie willen de actievoerders laten zien dat zij tegen het huidige stikstofbeleid zijn. Het protest begint woensdagochtend om 06.00 uur, het officiële programma om 10.00 uur. De demonstranten dreigen ook al met een tweede protest: “Er zijn door de branche afspraken gemaakt met de minister. We hopen dat het niet bij mooie praatjes blijft, anders staan we een tweede keer op het Malieveld.”

Volgens de organisatie staan de branches in de bouw achter haar. Ook architecten, het grondverzet, de afbouw en leveranciers steunen het protest. “Alles zit op slot,” aldus de organisatie, die stelt dat de banen van tienduizenden mensen op de tocht staan. “We kunnen beter zeggen: Nederland in verzet.”

Door de organisatie wordt een dringend beroep gedaan op de bouwvakkers en andere specialisten uit de bouwsector om niet met betonwagens, hijskranen en viertonners naar Den Haag te komen. Toch waarschuwt de ANWB al voor files en extra oponthoud door demonstranten die wel met hun materiaal naar Den Haag zullen komen.

Overlast

Ook het Haagse vervoerbedrijf HTM bereidt zich voor op overlast en heeft besloten tramlijnen 15, 16 en 17 vanaf 06.00 uur ’s morgens om te leiden. “Ze komen niet op het Voorhout.” De haltes liggen vlakbij het Malieveld. “Daarna blijven we de hele dag in de gaten houden waar wij lijnen moeten omleggen als dat nodig is,” zegt een HTM-woordvoerder.

Het is nog onduidelijk of de gefrustreerde bouwsector gehoor geeft aan het verzoek van de organisatie Grond In Verzet om met het openbaar vervoer naar Den Haag te gaan. De actievoerders zullen veelal oranje dragen, de kleur van de hesjes in de bouw. “Wij hebben jonge gezinnen en houden ook van de natuur. Maar de politiek heeft er qua stikstof een zooitje van gemaakt,” aldus de organisatie.

De bouwsector wil in Den Haag duidelijk maken wat de desastreuze gevolgen zijn van de maatregelen rond stikstofuitstoot en PFAS, de verzamelnaam voor schadelijke stoffen in de grond die daardoor niet verplaatst mag worden.

“Het Malieveld is om 06.00 uur open en dan willen we er al zijn. Het is de bedoeling dat we om 15.00 uur ’s middags Den Haag weer verlaten. Maar ja, dat is het plan. We zullen in de praktijk moeten zien hoe dat gaat,” zegt Arnold Tuytel, woordvoerder van de actiegroep Grond In Verzet.

De gevolgen voor de bouw van de milieumaatregelen zijn volgens Tuytel veel groter dan mensen beseffen. Volgens hem liggen al 18.000 projecten in Nederland stil en zal het aantal volgend jaar oplopen.

Argusogen

Automobilisten richting Den Haag, maar zeker ook de stad Den Haag en zijn inwoners kijken met argusogen naar wat er woensdag gaat gebeuren. Bij het boerenprotest in de stad, was Den Haag zo goed als onbereikbaar. Met zwaar materieel van het leger en een enorme politiemacht werd het centrum van de stad afgesloten om te voorkomen dat de duizenden boze boeren al dan niet op hun tractor naar het Binnenhof zouden trekken.

Door het protest lag het openbaar vervoer in Den Haag plat. Veel mensen die in Den Haag werken hadden een vrije dag genomen of werkten thuis. Ook de volgende ochtend was het centrum van Den Haag nog afgesloten om boeren die op het Malieveld hadden overnacht de stad te laten verlaten op hun trekker. 

D66 wil vangnet voor bouw om stikstofcrisis 

D66-leider Rob Jetten pleit voor een vangnet dat ervoor zorgt dat bouwbedrijven de stikstofcrisis overleven. De regeringspartij roept het kabinet op noodmaatregelen te treffen, zodat de sector weer woningen kan gaan bouwen zodra er vergunningen worden uitgegeven.

Voor bouwbedrijven die door de impasse te maken krijgen met een omzetdaling, stelt D66 een deeltijd-WW voor, om onnodige ontslagrondes te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat bouwbedrijven kunnen blijven investeren in materiaal, moeten ze toegang krijgen tot zogenoemde overbruggingskredieten.

Ook wil de partij dat de capaciteit voor vergunningverlening bij de overheid op peil blijft, zodat vergunningen snel kunnen worden verleend als daar nieuwe kaders voor zijn opgesteld.

De bouw is een belangrijke sector voor D66, die in september pleitte voor een halvering van de veestapel, onder meer om ruimte te creëren voor woningbouw na de stikstofuitspraak van de Raad van State. “Al die bouwvakkers, aannemers en anderen in de bouw die nu tijdelijk minder werk hebben, zijn straks dus weer keihard nodig als er weer gebouwd kan worden,” aldus Jetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden