Plus

Het gaat (weer) mis bij Miss Etam: ‘De keten wordt helemaal uitgekleed’

Kan Miss Etam over drie jaar haar 100ste verjaardag vieren? Als ze het al redt, is het in ieder geval niet in de huidige vorm. Van de kleine honderd winkels zijn er recent dertig gesloten en het is de vraag of ze ooit nog opengaan. ‘De boel dondert in elkaar.’

Beeld ANP

Modeketens Miss Etam, Steps, Expresso en Claudia Sträter behoorden tot afgelopen zomer bij de Nederlandse tak van het Belgische bedrijf FNG. In augustus bezweek de modereus aan financiële malversaties, ook de Nederlandse ketens werden meegesleept in een faillissement. Sindsdien regeert de chaos bij de veruit grootste en oudste winkelformule; de 97-jarige Miss Etam. Martijn Rozenboom is met zijn NXT Fashion sinds september eigenaar van de keten die is gespecialiseerd in damesmode. “Ik ben zeer verheugd dat ik de doorstart mag financieren en ben ervan overtuigd dat er een mooie toekomst voor de winkels in het vooruitzicht ligt,” verklaarde Rozenboom vorige maand.

Die mooie toekomst lijkt in een paar weken tijd compleet vervlogen. De zeshonderd medewerkers van Miss Etam klagen steen en been over rekeningen die niet worden betaald, het ontbreken van nieuwe collecties en niet te vergeten het achterblijven van loon. Ze dreigen via vakbond AVV naar de rechter te stappen om het faillissement aan te vragen, zodat ze via het UWV alsnog salaris kunnen ontvangen. Rozenboom heeft zaterdag een deel van het loon overgemaakt, laat zowel winkelpersoneel als AVV weten. 

“Medewerkers, niet allemaal, hebben salaris over een deel van september ontvangen. Het ging dus om een achterstallige betaling,” zegt vakbondsbestuurder Martin Pikaart. Of hiermee een gang naar de rechter is voorkomen, kan hij nog niet zeggen. “De eigenaar heeft nog steeds niet alle lonen betaald. We hebben bijna 600 loonvorderingen binnengekregen, die claim blijft overeind staan zolang niet iedereen krijgt uitbetaald. Want dan kan er alsnog een faillissement worden aangevraagd.”

Miscommunicatie

Rozenboom zelf heeft het over ‘miscommunicatie’. Volgens hem krijgt iedereen netjes betaald. “Ik begrijp de zorgen van het personeel als geen ander,” zegt hij in het FD. “Wat ik niet begrijp, is dat er een partij is zoals de vakbond, die de zorgen van die mensen alleen maar groter maakt.” Rozenboom zegt dat hij van plan is betrokken te blijven bij Miss Etam. Dat er tientallen winkels zijn gesloten, ligt volgens de ‘bedrijvendokter’ aan onderhandelingen die hij voert met de verhuurders van de panden.

Bronnen binnen NXT Fashion melden dat de chaos niet alleen in de winkels, maar ook op het hoofdkantoor in Diemen regeert. “Directeuren zijn opgestapt of zijn niet meer welkom. Je merkt dat mensen bang zijn voor Martijn Rozenboom. Niemand durft openlijk kritiek te spuien. Helaas hebben we Rozenboom nog niet kunnen betrappen op een doorwrocht beleidsplan. Er wordt totaal geen richting gegeven aan het bedrijf. Het lijkt er wederom op dat hij wil verdienen op de voorraden die worden verkocht en dat hij daarna Miss Etam aan haar lot overlaat. Nog even en de boel dondert helemaal in elkaar. Ontzettend triest, want Miss Etam is een icoon in de Nederlandse winkelstraat. De keten wordt helemaal uitgekleed,” aldus een anonieme medewerker. 

De 49-jarige zelfverklaarde bedrijvendokter verkocht een paar weken geleden twee van de vier winkelformules (Expresso en Claudia Sträter) aan de Van Uffelen Groep. Directeur Pieter Cox laat weten dat hij niet van plan is om ook Miss Etam en Steps over te nemen. “Nee, met name Miss Etam is een te grote kluif voor ons. Daarnaast passen de collecties van Sträter en Expresso beter bij ons dan de kleding van Miss Etam en Steps.” Het gaat Cox aan het hart wat er momenteel gebeurt met de winkelketen met het paars-witte logo. “Triest, het is sowieso een moeilijke tijd voor kledingwinkels. Zeker na een overname van een failliete boedel. Toch hoop je dat er alles aan wordt gedaan om een deel overeind te houden.”

Huur omlaag

Cox heeft als inzet om zeker dertig winkels van Claudia Sträter (35 vestigingen) en Expresso (30 vestigingen) open te houden. “Helaas zijn twee Claudia Sträter-vestigingen in Amsterdam en Breda gesloten. We kwamen er niet uit met de verhuurders. Want we willen graag verder, maar dan zal de huur overal omlaag moeten anders is het niet vol te houden.” Volgens hem hangen de nieuwe collecties over een paar weken in de rekken. “Dat had tijd nodig, maar we hebben inmiddels alles onder controle.”

Of Rozenboom die controle terug kan pakken, valt te bezien. Tientallen winkels zijn al dicht doordat hij er niet uitkwam met de huurbazen. Want ook NXT Fashion eist dat de huur omlaag gaat gezien de terugloop van de omzet door de coronacrisis. Als ze niet tot een akkoord komen, gaat in steeds meer winkelstraten het licht uit bij Miss Etam.

Wie is Miss Etam?

Volgens stylisten die bij het bedrijf werkten, is de Miss Etam-vrouw ‘geïnteresseerd in mode, maar wil ze niet voorop lopen’. Daarnaast is ze gehecht aan een goede service. “Die winkel mag helemaal niet verdwijnen.”

Therese Buys (70) uit Wijchen is fan van het eerste uur. “Mijn hele garderobe komt uit die winkel, dus Miss Etam mag helemaal niet verdwijnen. De pasvorm van hun kleding is voor mij ideaal, hun maattabellen zijn top. Ik had eerst maat XXL, maar ben door ziekte veel afgevallen en heb nu maat L. Ook nu ik een andere maat heb, past Miss Etam mij als gegoten. Het zou een ramp zijn als die winkel wegvalt.”

Buys is niet de enige fan, de Facebookpagina van Miss Etam telt ruim 240.000 leden. Vrouwen die, gezien de reacties, begaan zijn met het lot van de modeketen. “Hier kun je goed terecht voor kleding in grotere maten. Als Miss Etam het niet redt zijn er bijna geen fysieke winkelketens meer die mode met een maatje meer verkopen,” aldus een van de leden in een reactie op de huidige chaos. Therese Buys laat foto’s zien van haar Etam-outfits. 

“Ik hou van combineren, vooral de kleuren groen en rood staan me goed. En bij Miss Etam heb je ook veel bijpassende sjaaltjes. Ik ben dol op sjaaltjes. Laatst heb ik er nog eentje zo van een paspop afgetrokken. Die moest ik per se hebben,” lacht de Wijchense. Ze hoopt het 100-jarige jubileum over drie jaar mee te kunnen maken. “Deze winkel heeft veel vaste klanten, er is toch wel één investeerder die dat ook ziet?”

Eerste winkel in Amsterdam

Miss Etam beleefde vaker roerige tijden. De onderneming komt uit Duitsland en heet voluit Etablissement Mayer. De keten met de naam Etam opent in 1923 de eerste winkel in Amsterdam en is gespecialiseerd in de verkoop van kousen. Aan het hoofd staat Julius Korijn. De familie heeft een joodse achtergrond en alleen de zoon van Julius, Ed Korijn, overleeft de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft na deze oorlog nog één filiaal over, in Den Haag. Het bedrijf wordt weer opgebouwd en in 1970 wordt de naam Miss voor Etam gezet om een jonger publiek aan te spreken.

De kredietcrisis in combinatie met de opkomst van online shoppen en prijsvechters als Primark en H&M, wordt Miss Etam in 2015 fataal. De keten gaat failliet. Van de 140 winkels sloten 80 filialen definitief de poorten en een groot aantal medewerkers kwam op straat te staan. R&S Retail Group, later gefuseerd met de Belgische branchegenoot FNG Group, kwam uiteindelijk met een reddingsplan en de afgelopen jaren werden weer tientallen nieuwe zaken geopend. Tot het afgelopen zomer faliekant misging met FNG en de toekomst er na de overname door NXT Fashion nog steeds onzeker uitziet.

Retailexpert Paul Moers heeft een hard hoofd in de toekomst van de bijna 100-jarige. “Het gaat lastig worden, terwijl de formule op zich potentie heeft. Miss Etam richt zich op vrouwen vanaf een jaar of 40 en dat is een hele interessante en grote doelgroep. Alleen, die vrouwen willen zich over het algemeen jonger voelen en zich dus ook zo kleden. Dan kom je bij Miss Etam van een koude kermis thuis, want mijn hemel: wat verkopen ze daar toch suffe spullen.” 

Volgens Moers is het ook zaak dat het interieur van de winkels een opfrisbeurt krijgt. “Als je daar voorbijloopt, heb je toch niet de neiging naar binnen te gaan? Wat een droefheid.” Als het aan hem ligt, wordt er dan ook flink geïnvesteerd in het imago van de modewinkel. “Dat is op dit moment natuurlijk een probleem, dat begrijp ik ook wel. Maar nogmaals, deze winkel heeft echt potentie. En nog steeds veel vaste klanten als ik hun Facebookpagina bekijk.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden