PlusAchtergrond

Het enige dat blijft, is die naam Xs4all: ‘Dit plan is nog slechter’

Onder druk van kritische reacties en wellicht ook door de aantrekkingskracht van alternatief Freedom Internet houdt KPN de naam Xs4all toch in stand. Bij de critici roept dat besluit geen enkel enthousiasme op.

Joost Farwerck. De nieuwe KPN-topman met 26 jaar ervaring in het telecomconcern strijkt met de hand over het hart en laat Xs4all als merk bestaan.Beeld ANP

Een jaar nadat KPN heeft besloten knuffelprovider Xs4all op te heffen draaide topman Joost Farwerck dat besluit dinsdag terug. Tenminste, het besluit om het merk Xs4all af te danken en alles in te zetten op moedermerk KPN.

Achter de schermen zet de telecomgigant de plannen onverkort door. Xs4all, sinds 1998 een dochteronderneming van KPN, houdt op te bestaan als zelfstandig bedrijf met een eigen ondernemingsraad en charitatieve stichtingen. De organisatie, techniek, helpdesk en marketing gaan over naar KPN. Medewerkers moeten vanaf 1 maart verplicht overstappen of worden – via een sociaal plan – aan de kant gezet. Zo raken werknemers overtollig die soms al een kwart eeuw verantwoordelijk zijn voor de technologie.

Het enige dat blijft, is die naam Xs4all. Maar toegang voor iedereen biedt dat merk niet meer. De naam wordt gehandhaafd voor bestaande klanten; nieuwkomers die dezelfde dienstverlening wensen, moeten dat vanaf 2021 bij KPN aanschaffen. Het marketingteam dat nu voor Xs4all werkt, gaat dit aanbieden.

Onder KPN-vlag

Binnen Xs4all kan de gratie voor het merk op weinig enthousiasme rekenen. “Dit plan is net als het vorige buiten medewerkers en or gemaakt,” zegt vicevoorzitter Daan Willems van de ondernemingsraad van Xs4all. “De naam wordt behouden maar de integratie is dezelfde. Medewerkers, klanten, systemen gaan gewoon naar KPN. Klanten zitten straks bij KPN, onder het vlaggetje van Xs4all.”

Willems vindt het wel positief dat de in oktober aangetreden KPN-topman Joost Farwerck in tegenstelling tot diens voorganger wel gevoelig is voor alle emoties. “Ze zijn zo geschrokken van alle klachten en reacties dat ze de ingreep toch een beetje terugdraaien.” Dat zal niet voldoende zijn, verwacht hij: “Wij vinden nog steeds dat KPN daarmee voorbijgaat aan de positie van Xs4all. Dat is meer dan een merknaam alleen. Dit verandert niet veel aan de gevolgen van deze operatie. Nog steeds ga je klanten verliezen en medewerkers niet binnen de deur houden.”

KPN had in het opheffingsplan al rekening gehouden met abonneeverlies, zo’n 7 procent van de 230.000 klanten. Zelfs als dat 20 procent zou zijn, valt de operatie nog financieel positief uit.

“Als je dit doet, dan weet je dat het klanten kost,” zegt een woordvoerder van KPN. “Dat hebben we ook nooit onder stoelen of banken gestoken.” Met de opheffing kan zeker 55 miljoen euro worden bezuinigd.

Uitgekleed

Sinds kort is er met Freedom Internet, dat is opgericht door oud-managers en medewerkers van Xs4all, een alternatief dat is gebaseerd op de oorspronkelijke uitgangspunten van de in 1993 opgerichte internetaanbieder. Freedom ziet in de ommezwaai van KPN geen reden om zijn plannen te staken. “Er is meer dan ooit behoefte aan een alternatief. Dit plan is nog slechter dan het simpelweg direct opheffen van Xs4all,” zegt Kirsten Verdel van Freedom Internet. “De wijze waarop Xs4all de komende tijd wordt uitgekleed, is schrijnend.”

Volgens Verdel wordt klanten een rad voor ogen wordt gedraaid. “Door de naam voorlopig te laten bestaan maar achter de schermen te starten met de integratie, wordt Xs4all verder uitgehold. Klanten en hun data komen volledig in de systemen van KPN te zitten. Dit betekent ook dat het privacy- en veiligheidsbeleid van KPN van toepassing zal zijn.”

“Techniek, mensen en cultuur vormen de harde kern van Xs4all. Als je daar één of meer elementen uithaalt, is het geen Xs4all meer. De ziel, het hart, gaat er dan uit.”

“Er wordt nu gedaan alsof we de organisatie ontmantelen,” brengt de KPN-woordvoerder hier tegenin, “maar we hebben wel degelijk geluisterd naar de kritiek. Ondanks dat alle de procedures in ons voordeel zijn uitgevallen, heeft onze nieuwe topman de conclusie getrokken dat we meer erkenning moeten geven aan het merk en de historie en Xs4all voor bestaande klanten laten bestaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden