Heineken ziet licht herstel, maar onzekerheid blijft

De verkoop van bier is de afgelopen coronamaanden digitaal gegaan. Waar Heineken, de tweede brouwer van de wereld, in de horeca en winkels de afgelopen maanden 20 procent minder bier verkocht, steeg de verkoop via haar online bierzaken.

Herman Stil
null Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Beeld Hollandse Hoogte / ANP

De brouwer verkocht tussen maart en juli wereldwijd bijna een vijfde minder bier, doordat in veel landen cafés en restaurants gesloten waren en winkels beperkt bereikbaar. Zo daalde in het eerste halfjaar de bierverkopen in de Nederlandse horeca tussen de 40 en 50 procent. Het ging daarbij vooral om andere merken − zoals Amstel, Sol, Tiger en Desperados − dan het Heinekenmerk zelf, dat een tiende van haar volume verloor.

Het bierconcern profiteerde daarentegen van zijn online bierwinkels. De in 2017 opgezette webslijter Beerwulf, dat naast de huismerken van Heineken ook ruim duizend speciaalbieren van andere brouwers verkoopt, trok tussen maart en juli drie miljoen klanten, waarvan de helft nieuwkomers. De verkoop voor thuistaps Sub en de grotere Blade verdubbelden. Het zelfstandige Beerwulf is inmiddels de start-upfase ontgroeid en is nu met 75 werknemers bij het Frederiksplein gevestigd. Naast Nederland is het bedrijf nu actief in nog tien Europese landen.

Online

In Mexico is Heineken online actief met Six2go, waar het aantal bestellingen in het eerste half jaar vertienvoudigde ten opzichte van 2019. Elders vindt online bierverkoop plaats via partners, zoals supermarkten. Daarnaast verwacht Heineken de online verkoop aan bedrijven in 24 landen dit jaar te verdubbelen naar 120.000 klanten, goed voor een omzet van een miljard euro. Het concern splitst de online verkopen verder niet financieel uit.

Doordat ondermeer in Nederland cafébazen en restauranthouders te hulp geschoten werden − door hun overtollige biervoorraad gratis terug te nemen of huur kwijt te schelden − zijn de verliezen vooral in de horecatak groot. Het totale nettoverlies van Heineken kwam uit op 297 miljoen euro. De omzet daalde 16,4 procent tot 9,2 miljard euro. Vanwege de coronacrisis en het onvoorspelbare herstel durft het Heinekenconcern geen voorspellingen te doen over de gang van zaken in de rest van het jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden