Half miljard verlies voor Just Eat Takeaway na overnames

Maaltijdbezorgingsbedrijf Just Eat Takeaway heeft in de eerste zes maanden van dit jaar bijna een half miljard euro verlies geleden.

ANP
null Beeld ANP
Beeld ANP

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl investeerde flink na de overname van het Britse Just Eat, die in april werd afgerond. Ook het Amerikaanse Grubhub, dat in juni definitief werd overgenomen, droeg bij aan het verlies. De omzet van Just Eat Takeaway steeg wel hard en het bedrijf verwacht dat het dieptepunt qua verliezen al is geweest.

In veel markten groeit Just Eat Takeaway hard. Bovendien kan de onderneming steeds meer profiteren van haar schaalgrootte door de overnames, waardoor de kosten omlaag zullen gaan. Ook stelt het bedrijf dat de kosten die concurrenten aan klanten in rekening brengen hoger zijn, waardoor Just Eat Takeaway ruimte heeft om de winstgevendheid te verbeteren en toch de goedkoopste optie te blijven.

Eerder al maakte Just Eat Takeaway bekend dat het aantal bestellingen sterk was gestegen. Daarvoor werd wel flink geïnvesteerd in de markten waar Just Eat groot was zoals het Verenigd Koninkrijk en Australië. Zo ging het bedrijf daar met eigen bezorgers maaltijden aan huis brengen voor restaurants. Ook werd op prijs geconcurreerd en geld gestoken in reclamecampagnes.

Dat leidde tot gestegen marktaandeel en ook de omzet ging omhoog. Die steeg met bijna twee derde tot 1,7 miljard euro. Daarbij werd voor de duidelijkheid Just Eat meegeteld alsof dat bedrijf al sinds 1 januari deel uitmaakte van de gefuseerde onderneming en werd Grubhub niet meegeteld.

Onder de streep bleef een verlies van 486 miljoen euro over. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 59 miljoen euro voor wat toen nog een veel kleinere onderneming was. Just Eat Takeaway herhaalde verder dat het voor het juiste bedrag van zijn belang van 33 procent in het Braziliaanse bezorgbedrijf iFood af wil. Het hoogste bod tot nu toe was 2,3 miljard euro, maar dat vond Just Eat Takeaway niet genoeg.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden