PlusReportage

Grote bordenwisseltruc: in één weekend van 120 naar 100 km/u

Beeld ANP

Vanaf maandagochtend vroeg is het zover: in heel Nederland is de maximumsnelheid overdag teruggebracht tot 100 kilometer per uur. Rijkswaterstaat vervangt in een weekend alle borden.

Het klinkt stiekem een beetje als een makkie: 150 hoezen van borden aftrekken, hoe ingewikkeld kan dat zijn? Antwoord: dat heeft nog best veel voeten in aarde. Want bij Rijkswaterstaat zijn ze er niet van om de auto domweg een minuut of twee op de vluchtstrook parkeren, waarschuwingslichten aan en hopen maar dat het overige verkeer goed oplet. De omwisselactie voor Noord-Holland vergt een minutieuze voorbereiding en een strikte uitvoering waarbij niets aan het toeval kan worden overgelaten.

Dus als omgevingsmanager Mike ter Hoeven van Rijkswaterstaat uit zijn auto stapt langs de A9, dan is dat eigenlijk alleen maar het sluitstuk van een een operatie waarmee al in november vorig jaar een aanvang is gemaakt. Maanden van voorbereiden en afstemmen waren het.

Biggenruggetjes

En dan zijn juist voor dit moment ook nog niet alleen de vluchtstrook, maar ook de rechterrijbaan afgezet. Op de borden boven de baan prijkt een groot rood kruis. Voor alle zekerheid zijn op de rijbaan andreasstrips, ook bekend als biggenruggetjes gelegd: verplaatsbare ribbels die onoplettende automobilisten laten voelen dat ze hier verkeerd zitten. Op de strook staat bovendien een stevige auto van Rijkswaterstaat die dient als ‘botsabsorber’.

Terwijl twee medewerkers van een aannemer het oranje plastic voorzichtig naar beneden trekken – het zou dramatische gevolgen kunnen hebben als het grote zeil over de snelweg waait – vertelt Ter Hoeven dat dit bord ergens in de afgelopen weken al is vervangen. “Als we alles in deze dagen moesten doen, zouden we in de knel komen. Bovendien belast je dan het wegennet op te veel plekken en kan de doorstroming in het geding komen.”

Minder uitstoot

Ondertussen vorderen de wegwerkers: waar eerst 120 stond in de rode cirkel, komt deze ochtend langzaam maar zeker een staketsel met borden tevoorschijn waarop onder meer staat dat vanaf heden de maximumsnelheid overdag nog slechts 100 kilometer per uur is. Minder uitstoot moet het gevolg zijn, hoewel het hier in de aanvliegroute van de Polderbaan eigenlijk altijd naar kerosine ruikt. Ondanks dat: een nieuwe tijd kan beginnen, een minder haastige tijd.

Hoewel, passerende auto’s scheuren langs alsof er hier geen sprake is van een soort historisch moment. Vanaf de vluchtstrook valt niet te zien of ze onmiddellijk snelheid hebben teruggenomen, iedereen gaat loeihard. Maar even later, vanuit onze auto die zich voortbeweegt met 100 kilometer per uur, lijkt het erop dat het grootste deel van de medeweggebruikers zich aan de nieuwe limiet houdt. In die zin is de omwisselactie hier een succes.

Dat woord omwisselactie is overigens niet de term die door de medewerkers van Rijkswaterstaat wordt gebruikt. Bij de organisatie die onder meer verantwoordelijk is voor ’s rijks wegen wordt gesproken over een onthulling. En het moet gezegd: daar lijkt het ook nogal op. Niet een heel feestelijke onthulling, er zijn geen champagne en hoogdravende speech. Maar er wordt wel een doek weggetrokken dus, alsof een nieuw standbeeld wordt getoond aan de wereld.

Spanningsopbouw

Deze vrijdagochtend gaat alles crescendo, zegt Ter Hoeven, die de afgelopen dagen best een stukje spanningsopbouw voelde. “We hebben 90 procent van de nieuwe borden al geplaatst, daarvoor is het een kwestie van onthullen. Volgens de planning moeten we uiterlijk maandagochtend vroeg klaar zijn, maar mede doordat we hier in vergelijking met wegen buiten de Randstad relatief weinig hoeven te vervangen, verwachten we in heel Noord-Holland zaterdagnacht wel klaar te zijn.”

Circulaire borden

Een aantal van de nieuwe borden die dit weekend zijn ‘onthuld’, is circulair: ze zijn vervaardigd van onder meer rijstvliesjes en steenzout. “Voorheen waren dit soort borden van staal of aluminium, dat laat een enorme CO2-voetafdruk achter,” vertelt fabrikant Mark Hofman van het innovatieve bedrijf OFN. “Met name het aandeel rijstvlies zorgt voor een positief effect op de CO2 footprint. Rijstvlies is een restproduct bij de verwerking van rijst. De verwerking vindt plaats in het land van de bestemming en is daardoor lokaal aanwezig. Hierdoor is transport minimaal en worden bestaande restproducten nuttig toegepast.” Volgens Hofman zijn de nieuwe borden stevig. “Het is bewezen technologie die wij nu hiervoor inzetten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden