Graag een latte, maar liever niet met melk

Cappuccino of latte met havermelk, amandelmelk, kokosmelk of sojamelk – een barista moet tegenwoordig van alle markten thuis zijn. Melkvervangers zijn razend populair.

'Op de korte termijn worden we alerter, op de lange termijn remt het ziekteprocessen.' Beeld anp

Coffee Company, met 22 vestigingen in Amsterdam, noteerde in 2018 een ruime verdubbeling in het gebruik van melkvervangers. Een op de vijf koffies met melk wordt met plantaardige melk gedronken. Haver is met 40 procent het populairst, soja volgt met 30 procent.

Een rondgang onder koffiebars leert dat de veranderde vraag ondernemers flink heeft beziggehouden. Voor Dries Boussatta, eigenaar van de Amsterdamse koffieketen Buongiorno, betekende het vooral kopzorgen. “Ik zit er best mee in mijn maag. De prijs van havermelk is veel hoger, maar we rekenen er niet extra voor. Je moet ook twee tot drie koelkasten extra neerzetten om al die verschillende melkvervangers te koelen.” Toch denkt Boussatta er niet aan ze uit het assortiment te halen. “Het is wat de klant wil. We moeten mee in die trend.”

Vooral vrouwen

De vraag naar havermelk was afgelopen jaar zo groot dat het bij de Zweedse producent Oatly tot leveringsproblemen leidde. Joop van Dee van CoffeeRoastery (vier vestigingen in West) reed supermarkten in heel Nederland af om zijn voorraad op peil te houden. Oatly schrijft op de website dat er producten uit het assortiment zijn gehaald om nieuwe leveringsproblemen te voorkomen.

Waar al die havermelkdrinkers ineens vandaan komen? Boussatta: “Het zijn vooral de vrouwen die voorheen sojamelk wilden. Eerst dachten ze dat dat gezonder was, nu is het weer havermelk. Het is een trend.” En gewone melk? Die is er in de koffiezaken nog steeds. Een daling is er, maar weg is de melk nog lang niet.

Lees ook de visie van hoogleraar voeding Jaap Seidell en VU-docent Julia Halberstadt: Is haver- of sojadrank echt beter dan melk? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden