Google en YouTube doen advertenties met Zwarte Piet in de ban

Google neemt afscheid van advertenties waarin Zwarte Piet te zien is. Verder kan op YouTube, een dochterbedrijf van Google, voortaan geen geld meer verdiend worden met video’s van Zwarte Piet of Roetveegpiet, zo maakte Google Nederland dinsdag bekend.

Een schoorsteenpiet in een nieuwe outfit Spaanse edellieden uit de 16e eeuw tijdens de intocht in AMsterdam in 2017.Beeld ANP

De aanscherping van het beleid komt omdat ‘Google zich heeft gecommitteerd aan gelijkheid en diversiteit,’ aldus een zegsman.

Het nieuwe advertentiebeleid betekent een wijziging voor uitgevers die gebruik maken van advertentiediensten van Google. Zij mogen geen advertenties via de netwerken van Google tonen op pagina’s met Zwarte Piet of Roetveegpiet. Dit beleid gaat ergens ‘de komende weken’ in.

Facebook

Wat betreft de video’s van Zwarte Piet op YouTube mogen deze onder bepaalde voorwaarden nog wel verschijnen, omdat Google ‘het publieke debat niet in de weg wil zitten’. Maar geld ermee kunnen verdienen, is dus wel verleden tijd.

Een uitzondering van de nieuwe advertentieregels ten aanzien van Zwarte Piet wordt gemaakt voor ‘webpagina’s die educatief of journalistiek van aard zijn’, aldus Google Nederland.

Het besluit komt nadat Facebook en Instagram deze zomer al besloten om afbeeldingen van 'blackface', inclusief Zwarte Piet, te verbieden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden