Nieuws

Gehackte kaasleverancier verwacht snel weer te leveren

Kaasleverancier Bakker Logistiek, die vorige week werd gehackt, hoopt binnen een paar dagen weer producten te kunnen leveren. Dat zegt directeur Toon Verhoeven tegen De Telegraaf.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

De hack vond vorige week plaats op Tweede Paasdag en leidde tot een kaastekort bij supermarktketen Albert Heijn. Het systeem van het bedrijf kwam plat te liggen, waardoor alle orders en voorraden met pen en papier moesten worden bijgehouden. Het probleem zou nu weer verholpen zijn.

Volgens Verhoeven ging het om een aanval met gijzelsoftware. Of er losgeld is betaald wilde hij niet zeggen. Het bedrijf heeft in elk geval aangifte gedaan van het misdrijf. “We staan nu in contact met klanten over hoe we opnieuw opstarten,” zegt Verhoeven tegen De Telegraaf.

Lege schappen

Het probleem lag bij de levering van voorverpakte kazen, zoals zakjes geraspte kaas of plakken voor op brood. Dat leidde tot lege winkelschappen. Maandagmiddag waren veel opties, zoals jonge kaas, nog steeds tijdelijk uitverkocht op de website.

“Het is aan de beterende hand momenteel,” zegt een woordvoerder van Albert Heijn. “Online is het nog wat lastig misschien qua bestellen van bijvoorbeeld roombrie, geraspte kaas of plakken kaas, maar de winkels worden beleverd.”

Jumbo is ook een klant van Bakker Logistiek. Die supermarktketen houdt zelf ook een voorraad aan en kan de meeste artikelen nog leveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden