Nieuws

Geen wachtrijen meer op Schiphol, belooft topman: ‘De meivakantie gaan we gewoon doen’

Geen ellenlange wachtrijen, geen beperking van het aantal reizigers. Schiphol gaat ervan uit dat de wachtchaos die de luchthaven vorig jaar trof, komende meivakantie uitblijft.

Herman Stil
Schiphol heeft genoeg beveiligers gevonden om de wachtchaos op te lossen, belooft de luchthaven. Beeld OLAF KRAAK/ANP
Schiphol heeft genoeg beveiligers gevonden om de wachtchaos op te lossen, belooft de luchthaven.Beeld OLAF KRAAK/ANP

Vorig jaar liep het op Schiphol vanaf de meivakantie mis door een groot tekort aan vooral beveiligingspersoneel en bagagemedewerkers. Daardoor ontstonden lange rijen wachtende passagiers, misten mensen hun vlucht , raakten vluchten vertraagd of soms gecanceld en bleven grote hoeveelheden koffers op de luchthaven achter.

Interim topman Ruud Sondag, eind vorig jaar aangesteld om de druktecrisis op te lossen, liet vorige maand al weten dat er inmiddels voldoende beveiligers zijn gevonden om de ergste problemen te voorkomen. Zekerheid kon hij toen niet geven.

Nu is er duidelijkheid. “De meivakantie, die gaan we doen,” aldus Sondag woensdagmiddag. “We hebben het voor elkaar gekregen bij de beveiliging. Wat mij betreft kan de tent buiten weg.” Die tent stond er om passagiers die uren voor de terminals stonden te wachten uit de regen en de zon te houden.

Sondag wil desgevraagd geen garantie geven dat er geen rijen komen te staan. “Ik ga nog altijd geen Popeye-achtige opmerkingen maken. We hebben meer gedaan dan ooit. Wij zeggen dat we het voor elkaar krijgen.”

Comfortabeler reisomgeving

Tot nu bestrijdt de luchthaven wachtchaos door het aantal reizigers te beperken. Die restrictie gaat er vanaf eind maart stapsgewijs af. “Vanaf 26 maart gaan we opbouwend van 50.000 naar 71.000 vertrekkende reizigers per dag,” zegt Sondag, “in een comfortabeler reisomgeving dan het afgelopen jaar.” Schiphol verwacht in de meivakantie 3,5 miljoen vertrekkende passagiers.

Beperking van het aantal passagiers blijft wel een stok achter de deur. Op tussen de vijf en tien ‘piekdagen’ worden nu tot 79.000 vertrekkers verwacht. Aan luchtvaartmaatschappijen is gevraagd om die dagen rond piekmomenten – vooral ’s ochtends tussen zeven en elf uur – vluchten te verplaatsen.

“Die pieken zullen we niet faciliteren,” zegt Sondag, die daarmee bedoelt dat geen extra personeel zal worden ingezet. “Het gaat om een beperkt aantal momenten per dag, voor in totaal zo’n 20.000 passagiers in de meivakantie. Die momenten moeten we dempen door vluchten te verschuiven. Luchtvaartmaatschappijen hebben daar ook belang bij. Als blijkt dat het ze niet lukt, dan zullen we op die momenten beperkingen aanbrengen in het aantal passagiers.”

Volgens operationeel directeur Patricia Vitalis is het gelukt voldoende nieuwe beveiligers te vinden om de tekorten op te lossen. “We hebben nu de helft binnen van de 850 beveiligers die we nodig hebben. Nog eens 285 zijn nu bezig met hun opleiding. We zoeken nog 85 mensen.”

Meer controleurs

Door de instroom van nieuwkomers gaat de werkdruk omlaag. Ook is geïnvesteerd in betere werkomstandigheden, komen er meer controleurs achter de schermen van de bagagescanners en meer hulptroepen die passagiers begeleiden. De Schipholbonus van 1,40 per uur bovenop het vaste loon, blijft bestaan.

Eén van de oplossingen om op langere termijn voldoende beveiligingspersoneel te vinden is een uitbreiding van de opleiding tot luchtvaartbeveiliging aan luchtvaartschool MBO College Airport in Hoofddorp. Volgende week wordt daar een compleet ingerichte bagagecheck geopend, waarop leerlingen kunnen oefenen. Vorig jaar leverde de opleiding van tien maanden 600 beveiligers af, met de uitbreiding worden dat er jaarlijks 800 – 50 per week.

De meeste maatregelen concentreren zich op beveiligingspersoneel. Maar ook bij de bagage-afhandeling zijn al jaren grote personeelstekorten. Daar zijn volgens Sondag nog 300 tot 400 mensen nodig om koffers in en uit de vliegtuigen en op de bagagebanden te krijgen. “We zien bij de afhandelingsbedrijven wat voor plannen er liggen om problemen te voorkomen. Onze analyse is dat de afhandelaars dit aankunnen.”

Bakje delen bij de controle

Ook reizigers moeten hun steentje bijdragen. “Van de passagiers verwachten we betrokkenheid. We gaan nu mensen die met elkaar reizen, vragen bij de securitycheck een bakje voor handbagage te delen. Daardoor loopt het bij de scanners sneller door. We gaan extra mensen werven die passagiers helpen met hun spullen. En via sociale media zullen we mensen leren hoe ze het beste hun koffertje kunnen inpakken.”

Schiphol werkt met alle betrokkenen nog aan maatregelen voor komende zomer. “Dan wordt het ook druk,” zegt Vitalis, “maar daar is de drukte meer gespreid. Als het in de meivakantie lukt, dan lukt het ook in de zomer.”

Vluchten verschuiven

De luchtvaartmaatschappijen zijn bereid hun steentje bij te dragen, zegt voorzitter Marnix Fruitema van branchevereniging Barin. “We hebben altijd piekdagen gehad. Terecht dat die nu in de schijnwerpers staan. Een aantal maatschappijen heeft al medewerking toegezegd en kijkt of ze vluchten kunnen verschuiven buiten de drukste periode. Ik heb er veel vertrouwen in dat dat lukt.”

“Samen met de maatschappijen is het Schiphol gelukt het probleem op te lossen. Ook in de afhandeling heb ik vertrouwen. Ook die bedrijven zijn bezig met werven van personeel. Er is geen signaal dat het daar vast loopt.”

Ook KLM is positief. “De hele luchtvaartsector spant zich in om personeelstekorten op te lossen,” aldus een woordvoerder van de maatschappij. “Maar het blijft belangrijk om de voortgang van de werving van personeel in de gaten te blijven houden om reizigers voldoende kwaliteit en zekerheid te kunnen bieden, ook op piekmomenten.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden