Geen gefotoshop en ‘normaal’ meer op verpakking en in reclames verzorgingsproducten Unilever

Was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat het woord ‘normaal’ niet langer gebruiken in de omschrijving van schoonheids- en verzorgingsproducten of in reclames daarvoor. Een stap in de richting van een ‘meer inclusieve definitie van schoonheid’, aldus het bedrijf.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Daarnaast gaat het moederbedrijf van Dove en Rexona de huidskleuren en lichaamsvormen van de modellen in advertenties en mediacampagnes niet meer digitaal bewerken.

Unilever neemt het besluit na kritiek op de non-inclusiviteit van advertenties en benamingen van producten. Een enquête onder zo'n 10.000 klanten leerde dat ruim de helft zich buitengesloten voelt bij het gebruik van het woord ‘normaal'. 70 procent ervaart het woord negatief.

Het gebruik van de woorden ‘eerlijk’, ‘wit’ en ‘licht’, op de verpakkingen en in reclame-uitingen suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. In 2017 kreeg het bedrijf kritiek op een advertentie van Dove, waarin een zwarte vrouw haar topje uitdoet om een witte vrouw te onthullen.

Belangrijke stap

“We weten dat alleen het verwijderen van het woord ‘normaal’ het probleem niet oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid,” zegt Sunny Jain, hoofd van Unilevers afdeling voor schoonheid en persoonlijke verzorging.

Vanaf maart volgend jaar zal het woord ‘normaal’ niet meer voorkomen om haartype of huidskleur te omschrijven op zo’n tweehonderd schoonheids- en verzorgingsproducten van Unilever.

Woedende klanten

Unilever zag zich vorig jaar in India genoodzaakt een middel om de huidtint op te lichten te hernoemen. De lichtmakende vitaminecrème, luisterend naar de naam ‘Goed en Lieflijk’, zorgde voor veel woede omdat het donkere huidskleuren negatief zou afschilderen. Het bedrijf doopte de crème om tot ‘Glanzend en Lieflijk’.

Recenter moest Unilever in Zuid-Afrika alle TRESemmé -haarproducten tijdelijk van de schappen halen, omdat de reclamecampagne voor de productlijn als racistisch werd bestempeld en tot protesten leidde. De aanduidingen ‘saai en kroezend’ werden naast een donker model gezet, ‘fijn en glad’ bij een model met lichte huidskleur.

Supermarkten namen openlijk afstand van het product en de commercial en boden openlijk excuses aan. Na een oproep van de minister voor Middenstand- en Kleinbedrijven, Khumbudzo Ntshavheni, haalden meer winkels het product uit de verkoop en vulden hun schappen met lokale producten.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden