Gebruik sociale media groeit, TikTok en Pinterest grote winnaars

Nederlanders gebruiken steeds meer socialemediaplatformen tegelijk en loggen dagelijks vaker in. TikTok is de grote winnaar en is onder jongeren Facebook al voorbijgestreefd.

De populaire videoapp TikTok. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
De populaire videoapp TikTok.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

De coronapandemie blijkt voor veel sociale media gunstig te hebben uitgepakt, zo blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2021 van Newcom. Vrijwel alle bekende platforms winnen of blijven stabiel. TikTok schiet naar 1,7 miljoen Nederlandse leden, een miljoen meer dan vorig jaar. Pinterest groeit van 3,5 naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000), LinkedIn van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en Instagram van 5,6 naar 5,9 miljoen. Facebook blijft met 10,4 miljoen leden stabiel, terwijl op Twitter nu 2,9 miljoen Nederlanders te vinden zijn, 126.000 meer dan vorig jaar januari.

Sociale media wisten niet alleen meer gebruikers aan zich te binden, Nederlanders kijken er ook aanzienlijk vaker op. Facebook ziet dagelijks tenminste 7,3 miljoen Nederlanders eenmaal inloggen, bijna 200.000 meer dan vorig jaar januari. 3,7 miljoen landgenoten checken naar eigen zeggen dagelijks Instagram (+7 procent). TikTok is hier ook de grote uitschieter, het delen van korte grappige videofragmenten met muziek slaat aan: 836.000 Nederlanders komen er dagelijks, een jaar eerder was dat 281.000. Pinterest en LinkedIn winnen eveneens fors. 

Totale tijd neemt niet toe

Nederlanders mogen sociale media intensiever gebruiken, de totale tijd neemt niet toe. Gemiddeld zeggen Nederlanders 97 minuten per dag eraan te besteden, vorig jaar was dat een minuutje meer. In totaal 13,7 miljoen van de bijna 14,7 miljoen Nederlanders ouder dan 15 jaar zijn actief op sociale media. Dat zijn 200.000 mensen meer dan vorig jaar, volgens Newcom komt dat puur door bevolkingsgroei.

De uitkomsten zijn heet van de naald, Newcom peilde er deze maand ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder voor. Marktonderzoeker Hans Hoekstra reageert verrast op de uitkomsten. “De coronalockdowns lijken hun uitwerking niet te hebben gemist, alle platforms groeien. Nederlanders hebben meer tijd en reisden minder.” Opvallend feit is verder dat er nog altijd ruimte is voor nieuwkomers. “TikTok groeit ontzettend hard. Dat lijkt echter niet ten koste van concurrenten te gaan.” De winst van TikTok is met name spectaculair onder jongeren. Daar is het Chinese sociale netwerk in populariteit Facebook al voorbijgestreefd.

Opmerkelijk is de plotselinge winst voor gevestigde namen als LinkedIn en Pinterest. “Veel mensen zijn bezig met het opknappen van hun huis en Pinterest is een platform om daar inspiratie over op te doen,” stelt Hoekstra. Het vele thuiswerken jaagt het LinkedIn-gebruik op, denkt de marktonderzoeker. “Werknemers zijn nieuwsgierig hoe andere organisaties omgaan met Covid-19,” denkt hij. De jarenlange pijlsnelle groei van Instagram is ondertussen bijna stilgevallen. Het platform groeit eigenlijk enkel nog onder 40-plussers.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden