Circuit Zandvoort zal voor de Formule 1-race volgend jaar op een aantal plaatsen worden aangepast.

Plus

Formule 1 Zandvoort: een geldmachine voor Bernhard van Oranje

Circuit Zandvoort zal voor de Formule 1-race volgend jaar op een aantal plaatsen worden aangepast. Beeld ANP

Nederland krijgt zijn Formule 1-race terug. Vanaf mei 2020 strijkt de raceklasse voor ten minste drie jaar neer op Zandvoort. Het circuit, mede in handen van Bernhard van Oranje, wordt daardoor flink meer waard.

Aan de plannen om de Formule 1 terug naar Zandvoort te halen, is hard gewerkt sinds de overname in 2016 van het circuit door de Amsterdamse investeringsmaatschappij Chapman Andretti, waarin ‘vastgoedprins’ Bernhard jr. samen met zakenpartner Menno de Jong een aanzienlijk belang heeft.

Voor het evenement is bijna 40 miljoen euro nodig, voor investeringen in het circuit en de eerste race. Elke race vergt daarnaast nog eens 20 miljoen euro. Geld komt van sponsoren – onder meer Heineken en Jumbo hebben zich aan de race verbonden – en uit de vastgoedexploitatie van het circuit en de bijbehorende horeca.

Het circuit en zijn eigenaren willen met de race de enorme populariteit van Max Verstappen – inmiddels vijf keer racewinnaar en potentieel wereldkampioen – kapitaliseren.

Ronkende demonstratie

De overname van het circuitpark viel drie jaar geleden samen met het eerste succesjaar van de wondercoureur, die de Nederlandse animo voor Formule 1 heeft doen ontploffen.

Vorig jaar trokken 80.000 Nederlanders naar de Belgische Grand Prix, de thuisrace van de Nederbelg. Met een ronkende demonstratie trekt de 21-jarige inwoner van Monaco volgende week tijdens de Jumbo Racedagen al ten minste 110.000 bezoekers naar Zandvoort. Met de race begin mei 2020 moeten dat er in drie dagen ten minste 150.000 worden.

Bezwaren zijn er ook. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel refereerde afgelopen weekend al aan het belangrijkste sportieve obstakel: de krappe en bochtige baan waardoor inhalen vrijwel onmogelijk en spektakel dus schaars is.

Precies om die reden werd Zandvoort in 1985, na 29 Grand Prix, van de F1-kalender afgevoerd. Onderdeel van de plannen is een aanpassing van de baan op cruciale punten, zodat inhaalmogelijkheden toenemen.

Herrie is een ander probleem. Zandvoort mag twaalf dagen per jaar meer lawaai maken dan is toegestaan. De overlast zal in de verre omgeving groot zijn.

Hetzelfde geldt voor milieugevolgen. Nu verbruiken de twintig bolides elk ‘maar’ 110 kilo brandstof (zo’n 150 liter) per race. Maar het vervoer over de wereld van al die teams, hun medewerkers en onderkomens telt zwaar. Om nog maar te zwijgen van de milieubelasting die tienduizenden bezoekers veroorzaken.

De lastige bereikbaarheid van Zandvoort – met beperkte capaciteit op het spoor en de weg – is het grootste probleem. De organisatie wil ­chaos voorkomen door autoverkeer zo goed als te verbieden en combikaarten te verkopen waarbij pendelbussen en treinen worden ingezet. Met aanvullende evenementen wil de organisatie voorkomen dat bezoekers op hetzelfde moment arriveren en vertrekken.

Waarde vermeerderen

De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix is meer dan een sportief evenement. De race is ook belangrijk om de waarde van het circuit flink te ­laten stijgen. 

Dat past in de strategie van eigenaar Bernhard van Oranje – zelf fervent toerwagencoureur – en zijn zakenpartner Menno de Jong. Begin dit jaar namen zij ook Mediapark Hilversum over om dat in waarde te laten vermeerderen met woningbouw en hotels.

40 miljoen

Voor de verbouwing van het circuit en de eerste race is een investering van 40 miljoen euro nodig.

150.000

Tijdens het driedaagse raceweekend worden ten minste 150.000 bezoekers verwacht, maar dat kunnen er ook 70.000 meer worden.

2020

De ‘Dutch Grand Prix’ vindt in 2020, 2021 en 2022 begin mei plaats. Formula One Management bekijkt nog of dat het eerste weekend wordt of het tweede.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden