Nieuws

Formule 1 komt terug naar Zandvoort

Nederland krijgt zijn Formule 1-race terug. Vanaf volgend voorjaar strijkt de koningsklasse voor tenminste drie jaar weer neer op Zandvoort. Dat maken het circuit, hoofdsponsor Heineken en Formule 1 Management (FOM) dinsdag in Zandvoort bekend.

Sfeerbeelden van het circuit Circuit Zandvoort. Beeld ANP

Aan de plannen is meer dan twee jaar gewerkt, sinds de overname in 2016 van het circuit door de Amsterdamse investeringsmaatschappij Chapman Andretti. ‘Vastgoedprins’ Bernhard heeft samen met zakenpartner Menno de Jong een aanzienlijk belang in het bedrijf. Voormalig F1-coureur Jan Lammers wordt sportief directeur.

Hoewel de definitieve racekalender voor 2020 nog moet worden vastgesteld, zal de eerste race begin mei volgend jaar plaatsvinden. Met trainingen en kwalificaties gaat het waarschijnlijk om het weekend van 1 tot en met 3 mei.

Er is een bedrag van bijna 40 miljoen euro nodig voor investeringen in het circuit en de eerste race. Elke race vergt daarnaast nog eens 20 miljoen. Geld komt van sponsoren, de opbrengst uit vastgoedexploitatie van het circuit en de bijbehorende horeca – waaronder strandtent Bernie’s die zowel is vernoemd naar Bernhard jr. als Formule 1-goeroe Bernie Ecclestone.

Zandvoort steunt de plannen met 4 miljoen euro gemeenschapsgeld – opvallend aangezien de gemeente vorig jaar in de rode cijfers geraakte. Eerder werd er al 65 miljoen opzij gezet om het hele gebied rondom het circuit aan te pakken. Pal naast de deur wordt nu gebouwd aan een nieuw vakantiepark met honderd huisjes. Het circuit, dat op een deel van de historische grond nu al een Center Parcs heeft staan, wordt straks omgeven door vakantievierders.

Hoofdsponsor

Eerder wees buurgemeente Haarlem steun van de hand en ook het kabinet liet al weten niet financieel bij te springen na een verzoek voor een bedrag van 5 miljoen subsidie per jaar.

Heineken wordt titelsponsor van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. De bierbrouwer stapte drie jaar geleden in de Formule 1 en voegt nu dus Zandvoort toe aan de rij races in China, Brazilië en Italië waar het bedrijf al hoofdsponsor is. 

Ook Jumbo, persoonlijk sponsor van F1-coureur Max Verstappen, en Ziggo, onderdeel van Formule 1-eigenaar Liberty Global, stappen in.

De lastige bereikbaarheid van het circuit Zandvoort – door beperkte capaciteit op het spoor en de weg – moet opgelost worden door autoverkeer zo goed als te verbieden en in plaats daarvan de verkoop te stimuleren van combitickets waarmee pendelbussen en treinen worden ingezet. Maandag lieten de NS al weten de capaciteit richting Zandvoort te zullen vergroten. Met de organisatie van aanvullende evenementen wil de organisatie voorkomen dat bezoekers allemaal op hetzelfde moment arriveren en vertrekken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden