FNV richt pijlen nu op schoonmaakdienst Helpling

Vakbond FNV zet haar aanval op de platformeconomie door. Na Deliveroo spant de bond nu een rechtszaak aan tegen schoonmaakplatform Helpling. Volgens het bedrijf snijdt de bond zich daarmee in de ­eigen vingers. 'Wil FNV dan alleen zwarte schoonmaak?'

Helplingdirecteur Michelle van Os: 'FNV begaat denkfout.' Beeld Helpling

Het Amsterdamse Helpling ziet zichzelf als online marktplaats voor huishoudelijke hulpen en consumenten - de digitale variant van het prikbord in de supermarkt. Het bedrijf zegt 3500 schoonmaakhulpen - waarvan 1500 actief van het platform gebruikmaken - jaarlijks aan 80.000 schoonmaakklussen te helpen.

Het Duitse Helpling, dat vier jaar geleden in Nederland neerstreek, profileert zich graag als alternatief voor zwart schoonmaakwerk, volgens het bedrijf nog altijd 95 procent van de thuisschoonmaak. "Maar een heleboel klanten wil de belasting niet ontduiken," zegt directeur Michelle van Os. "Wij bieden een legaal alternatief." Voor de schoonmakers betekent werken via Helpling volgens haar 'meer zekerheid op opdrachten en een bewezen arbeidsverleden'.

Net als bij platformcollega's als Deliveroo of Uber moet het personeel zijn sociale lasten afdragen, pensioen opbouwen en verzekeringen regelen. Of dat gebeurt, durft Van Os niet te zeggen. "Wij zouden hen er graag bij helpen, maar als wij een collectieve regeling aanbieden, is de kans groot dat we vervolgens als werkgever worden gezien." Dus pleit ook Helpling, dat onder meer Unilever als investeerder heeft, voor aanpassing van de wet om zijn activiteiten mogelijk te maken.

Arbeidsrelatie?
Volgens FNV is Helpling niets anders dan een schoonmaakbedrijf dat zijn personeel in dienst moet nemen. "Helpling ontduikt de schoonmaakcao en werkt via schijnconstructies," aldus FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha. "Ze moeten zich als fatsoenlijke werkgever gedragen door verzekeringen en premies af te dragen en personeel bij ziekte door te betalen."

Volgens de bond is er sprake van een arbeidsrelatie, omdat Helpling 23 procent van het schoonmaaktarief zou afromen en het bedrijf in de beginjaren dat tarief zelf vaststelde. "Het klopt dat wij aanvankelijk het tarief bepaalden," zegt Van Os.

"Als startend bedrijf moesten we onszelf onder de aandacht brengen bij klanten. Maar inmiddels bepalen de schoonmakers hun eigen tarief met een minimum zodat aan de wettelijke eisen wordt voldaan. FNV zit er helemaal naast met zijn berekening."

Schadevergoeding
De bond wil Helpling echter dwingen de 3500 schoonmakers in dienst te nemen en volgens de cao uit te betalen. Voor 'ontduiking' van de regels in de afgelopen vier jaar eist FNV, dat zegt een Helplingschoonmaker te vertegenwoordigen, een schadevergoeding. De Amsterdamse rechtbank bepaalt momenteel een datum voor de rechtszaak.

Volgens directeur Van Os begaat de bond een denkfout door Helpling aan te vallen. "Ik begrijp niet dat FNV ons over één kam scheert met Deliveroo. Daar gaat het om zzp'ers; onze schoonmakers zijn geen zzp'ers." Thuisschoonmaak valt onder de belastingregeling Dienstverlening aan Huis, waardoor schoonmakers niet als zelfstandigen worden beschouwd en geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig hebben.

De bond vindt dat Helpling oneerlijk concurreert met schoonmaakbedrijven die zich wel aan de cao zouden houden. "Die geldt voor industriële schoonmaak," zegt Van Os, "bij bedrijven en instellingen. Dat bieden wij helemaal niet."

Zwarte circuit
Ze daagt FNV uit om bedrijven te noemen die thuisschoonmaken aanbieden. "Buiten de thuiszorgsector zjin er enkele andere aanbieders op de particuliere schoonmaakmarkt zoals wij, maar commerciële bedrijven die particuliere schoonmaak bieden, bestaan niet.

Blijkbaar wil de FNV dat zo houden en thuisschoonmakers weer het zwarte circuit injagen." Ze kan zich niet voorstellen wat de bond werkelijk beoogt. "Stel dat wij schoonmakers in dienst nemen en hetzelfde betalen als professionele krachten - dan worden ze te duur voor particuliere klanten. Dat werk verdwijnt niet, maar wordt als vanouds weer zwart uitbetaald. Dan bouwen schoonmakers helemaal geen sociale zekerheid op, hebben ze geen bewezen werkervaring en is hun positie nog veel ongunstiger."

95%

Het Duitse Helpling stelt dat nog altijd 95 procent van de thuis­schoonmaak ‘zwart’ is.

Nu Uber nog?

Begin dit jaar oordeelde de Amsterdamse rechtbank op voorspraak van FNV dat maaltijdbezorger Deliveroo zijn bezorgers weer in dienst moet nemen. Volgens de rechter is de zzp-constructie die Deliveroo in 2017 aan bezorgers opdrong, onjuist.

Hoewel de uitspraak niet opschortend was, weigert Deliveroo eraan te voldoen zolang zich geen bezorger meldt met de eis in dienst te worden genomen. Afgelopen week kondigde de bond een rechtszaak aan tegen supermarktplatform Picnic, omdat die de supermarktcao zou ontduiken. Picnic vindt zichzelf geen supermarkt, omdat het geen winkels heeft.

Tot nu heeft de bond de moeder aller platformbedrijven, Uber en maaltijdbezorger UberEats, links laten liggen in zijn juridische acties. Het lukte niet personeel te vinden dat wil meedoen, alhoewel FNV momenteel wel leden in de taxiwereld werft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden