Nieuws

FNV: herstart Schiphol zorgt voor onveilige situatie

Met de afbouw van de coronalockdowns kan de herstart van Schiphol onveilige situaties op de luchthaven opleveren. Dat claimt vakbond FNV in een witboek dat dinsdagmiddag aan een aantal Tweede Kamerleden is overhandigd.

null Beeld anp
Beeld anp

Volgens de bond, die al jaren strijdt tegen uitbesteding van werk op Schiphol aan externe bedrijven, dreigt een ‘destructieve prijzenoorlog’ als het vliegverkeer weer op gang komt.

“De beveiligings-, schoonmaak- en afhandelingsbedrijven op Schiphol zullen het dan weer druk krijgen,” zegt FNV-bestuurder Joost van Doesburg. “Maar er zijn het laatste jaar zoveel ervaren mensen de laan uitgestuurd, dat de werkdruk voor de overgebleven medewerkers torenhoog dreigt te worden.”

Volgens de bond zijn de ingehuurde beveiligingsbedrijven, schoonmaakondernemingen en afhandelaars momenteel vooral bezig om kosten te besparen. Dat gebeurt door flexibel personeel massaal aan de kant te schuiven, waardoor het weinige vaste personeel het straks te druk zal krijgen. Daardoor zou ook de veiligheid in het geding komen.

Acht afhandelaars

De bond wijst daarbij naar budgetmaatschappijen als Ryanair en Wizz Air die hun positie op de luchthaven na corona zouden willen uitbreiden tegen zo laag mogelijke kosten.

FNV wil al veel langer dat Schiphol stopt met het uitbesteden van werk en het aantal ingehuurde bedrijven tot een minimum beperkt. Zo zijn er sinds kort acht verschillende afhandelaars op de luchthaven actief, waar concurrerende velden er twee of drie hebben. Ook voor schoonmaken en beveiliging wordt om de paar jaar steeds een aantal bedrijven ingehuurd. Daardoor moet personeel vaak verkassen, soms tegen mindere arbeidsvoorwaarden.

Ook zou het minimumloon voor alle functies op de luchthaven volgens de bond tenminste 14 euro per uur moeten bedragen en moeten oproep- en flexwerk tot een minimum worden beperkt.

Witboek

Volgens Schiphol is het aanbesteden van werk wettelijk voorgeschreven. Afhandelaars worden bovendien door luchtvaartmaatschappijen ingehuurd, niet door de luchthaven. In aanbestedingen wordt volgens de luchthaven wel degelijk eisen gesteld aan arbeidsomstandigheden, salarissen en cao’s.

De bond heeft zijn eisen dinsdag in een zogenoemd witboek in Den Haag aan een Kamerdelegatie overhandigd. Eerder spraken D66, SP, PvdA en GroenLinks zich uit voor ingrijpen van de overheden in de arbeidsomstandigheden op Schiphol, waarvan de staat meerderheidsaandeelhouder is.

Begin maart nog organiseerde FNV een stiptheidsactie op het vliegveld. Volgens Van Doesburg liggen hardere acties tijdens de herstart op de plank als Schiphol niet op de eisen ingaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden