FNV dreigt met werkonderbrekingen op Schiphol

Er komen werkonderbrekingen op Schiphol volgende maand. Vakbond FNV wil zo afdwingen dat personeel bij bedrijven die de luchthaven inhuurt, beter wordt betaald.

'Dit had geregeld moeten zijn in de topjaren van Schiphol, maar zelfs toen gaf de luchthaven niet thuis.' Beeld ANP
'Dit had geregeld moeten zijn in de topjaren van Schiphol, maar zelfs toen gaf de luchthaven niet thuis.'Beeld ANP

FNV strijdt al jaren tegen de manier waarop Schiphol werkzaamheden aanbesteedt, zowel in de schoonmaak en de beveiliging als op de platforms. De bond had de luchthaven tot februari gegeven om bij aanbestedingen scherpere eisen te stellen op het gebied van loon en arbeidsvoorwaarden. Zo zou er een minimumloon van 14 euro per uur moeten komen.

“Nu de deadline is overschreden, bereiden we acties voor,” zegt FNV-bestuurder Joost van Doesburg. Die kunnen onder meer bestaan uit werkonderbrekingen. “Wij willen niet dat Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en toeleveranciers uit deze crisis opkrabbelen over de rug van werknemers. Onderbetaling, doorgeslagen flexwerk en onveilige arbeid kan je niet tolereren, ook niet in crisistijd. We willen na deze crisis een ander Schiphol opbouwen.”

Van Doesburg erkent dat acties de toekomst van het werk en de werkgelegenheid op de luchthaven verder in gevaar kunnen brengen. “Dit had geregeld moeten zijn in de topjaren van Schiphol, maar zelfs toen gaf de luchthaven niet thuis.”

Achtste afhandelaar

Lont in het kruitvat is de komst van een achtste afhandelingsbedrijf dat voor luchtvaartmaatschappijen passagiers, koffers en vracht afhandelt. Het Nederlandse Viggo gaat vanaf 1 maart Transavia afhandelen, werk dat tot voor kort door moederbedrijf KLM werd gedaan. “Personeel van KLM kan nu bij Viggo solliciteren voor 10,82 euro per uur,” zegt FNV-bestuurder Joost van Doesburg. “Dat is vier euro minder dan het bij KLM verdient.”

Volgens de bond is de aanbesteding op Schiphol ‘losgeslagen’. “Op andere grote vliegvelden doen ze het met twee, soms drie afhandelaars. Schiphol laat er steeds meer toe. Nieuwe toetreders vechten zich altijd in de markt om goedkoper te zijn. Andere bedrijven moeten daarin meegaan. Op Schiphol geldt dat je alleen maar winst kunt maken door goedkoop te zijn.” Dat gebeurt volgens FNV over de rug van het personeel.

Ook in de beveiliging, bij onder meer het personeel dat de handbagage en passagiers controleert, zijn volgens Van Doesburg misstanden. “Er zijn nu vijf beveiligingsbedrijven op Schiphol actief. Er zijn net weer nieuwe contracten afgesloten; één bedrijf moet verdwijnen, twee nieuwe komen erbij.”

Overstappen

Personeel moet nu van de ene naar de andere beveiliger overstappen. Bijkomend probleem is dat er verschillende beveiligingscao’s zijn. “G4S weigerde overstappers volgens de cao te betalen als mensen die er al werkten. Dat is nota bene hun eigen cao. Dat kan helemaal niet.” Volgens Van Doesburg dreigt alweer een nieuw conflict omdat nieuwkomer CTSN heeft laten weten zich niet te houden aan de beveiligingscao die FNV voorstaat.

Schiphol verwijst volgens hem steevast naar de betreffende bedrijven. “Maar die zeggen dat ze niet anders kunnen omdat de aanbestedingseisen zo scherp zijn. Schiphol schrijft alles tot in de kleinste details voor, op een ding na: de positie van het personeel. Met 11,50 euro per uur ben je een grootverdiener. En dan kom je er na weer een nieuwe aanbestedingsronde achter dat je 10 procent salaris kwijt raakt.”

De bond verwijt de gemeente Amsterdam en het Rijk, beide grootaandeelhouder van de luchthaven, weg te kijken. “De politiek doet alsof ze zich hardmaakt voor de positie van Schipholwerkers. Amsterdam heeft daartoe ook opgeroepen. Maar vervolgens doen ze verder niets.”

‘We maken wel degelijk afspraken’

“Ze hebben ons een deadline opgelegd om in gesprek te gaan,” zegt een woordvoerder van de luchthaven. “Die gesprekken hebben plaatsgevonden, volgende week doen we dat weer. Dat gaat volgens ons best constructief. Maar wat FNV eist, zijn zaken die niet in korte tijd geregeld zijn. Daar moeten we ook met andere partijen over praten.”

Schiphol stelt wel degelijk bij aanbestedingen afspraken vast over arbeidsvoorwaarden, zegt hij. “Bij al onze aanbestedingen eisen we dat bedrijven zich aan cao’s houden. Maar de inhoud van die afspraken is tussen vakbonden en werkgevers. Daarin kunnen wij geen partij zijn.”

De luchthaven is het eens met de bonden over de grote hoeveelheid afhandelaars. “Voor ons zou het ook beter zijn dat er minder afhandelaars zijn. Maar wij kunnen dat niet opleggen, Europese vrijemarktregels schrijven voor dat als een luchtvaartmaatschappij met een nieuwe afhandelaar in zee gaat, wij dat moeten faciliteren. Alleen het kabinet kan daarvan afwijken en dat heeft dit kabinet niet gedaan.”

“Omdat niet wij de opdrachtgever zijn, maar de luchtvaartmaatschappij, kunnen we bij afhandelaars geen voorwaarden stellen op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Wel op het gebied van veiligheid en dat doen we ook.”

De luchthaven betreurt het dreigement van acties in coronatijd. “Laten we met zijn allen uit deze crisis komen en zorgen dat we veilig en verantwoord kunnen reizen en werken in deze tijd.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden