Flinke straf voor negeren controlelampje

Een 38-jarige autorijder heeft van de rechter een werkstraf van veertig uur gekregen en een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden. De man negeerde het controlelampje in zijn auto dat waarschuwt voor lage bandenspanning, met een zwaar ongeluk tot gevolg.

Het ongeluk vond op de A20 plaats. Beeld Bas Czerwinski/ANP

De rechter verwijt de bestuurder, D.S. uit Moordrecht, dat hij in Nieuwerkerk op de linkerbaan bleef rijden, terwijl de melding op het dashboard aangaf dat er iets mis was. Hij kwam op de linkerbaan tot stilstand, waarna een 47-jarige man de Audi van S. niet meer kon ontwijken. De man sloeg over de kop, werd uit de auto geslingerd en hield blijvend rugletsel over aan de klap.

Risico

Volgens de rechtbank vormde het handelen van de verdachte een concreet gevaar en was er sprake van een overtreding. De melding op het dashboard gaf aan dat er iets mis was, legde de persrechter de uitspraak uit. “Maar het lampje was geel. Direct de auto aan de kant zetten is dan niet nodig. De verdachte bleef echter links rijden. Toen het misging, kon hij geen kant meer op. De rechtbank zegt daarom: bij zo’n lampje hoef je niet direct aan de kant. Maar je moet wél actie ondernemen, anders neem je een risico dat gevaar kan veroorzaken.”

S. heeft volgens zijn advocaat gemengde gevoelens over de uitspraak. “De straf valt lager uit, maar de rechter maakt hem toch het verwijt dat hij een risico heeft genomen en daardoor een gevaar op de weg was,” aldus Floris Knoef. “We denken na over hoger beroep. Deze uitspraak kan dan gevolgen hebben voor alle bestuurders in Nederland.” Ook het Openbaar Ministerie kan nog niet zeggen of het in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de rechtbank. “We bestuderen de zaak.”

Het ‘uitzonderlijke’ ongeval vond plaats op zaterdag 26 augustus 2017, toen de man op zijn werk statafels ging halen voor een barbecue. Op de terugweg via de A20 begon ter hoogte van de afslag Nieuwerkerk aan den IJssel het stuur van zijn auto te trillen. S. minderde vaart en kwam tot stilstand op de linkerbaan. “Pas vlak daarvoor ging dat lampje branden. Maar toen kon ik al niet meer naar rechts,” zei hij timide tegen de rechter. “Na het inschakelen van de alarmlichten, sprong ik helemaal links tegen de vangrail uit de auto. Terwijl ik 112 belde, probeerde ik zwaaiend andere automobilisten te waarschuwen.” Dat lukte, tot de 47-jarige man op de auto van S. klapte.

Getuigen zagen de man over de kop slaan. Seconden later werd hij uit de auto geslingerd. “Mijn rug is voorgoed beschadigd,” vertelde de man eerder geëmotioneerd in de rechtbank. “Ik kan niets meer: zelfs niet mijn eigen kind optillen.”

Wie bestuurt?

Trendwatcher Vincent Everts is terecht bekeurd voor het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur van een zelfrijdende auto. Dit bepaalde het gerechtshof in Leeuwarden gisteren. De kantonrechter kwam in november vorig jaar tot dezelfde conclusie. Everts ging in beroep. Hij wilde de politiek wijzen op verouderde wetgeving. De trendwatcher op het gebied van digitale innovatie kreeg in 2017 twee bekeuringen op de A2, 230 euro per stuk. Volgens hem onterecht omdat niet hij maar de autopilot feitelijk de bestuurder zou zijn. Hij hoefde slechts toezicht te houden op de autopilot van zijn Tesla Model X. Maar het hof denkt er anders over en vindt Everts met het bedienen van de autopilot wel degelijk feitelijk bestuurder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden