Fietsstallingen stations overvol door toename bakfietsen en e-bikes

Het groeiende aantal bakfietsen, fietsen met kratten, speed pedelecs en e-bikes zorgt voor steeds meer problemen in en bij stationsstallingen. ProRail en NS starten komend jaar een proef met grotere rekken.

De overvolle fietsenstalling bij het Centraal Station.Beeld ANP XTRA

Ondanks de komst van een half miljoen nieuwe fietsparkeerplekken rond stations sinds 1999, is het bouwen tegen de klippen op, zegt spoorbeheerder ProRail, die de stallingen in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat bouwt. In Amsterdam, Rotterdam, Breda, Dordrecht, Den Bosch, Leiden en vele andere steden zitten bestaande stallingen ramvol en zijn dringend nieuwe plekken nodig.

Toenemend probleem vormt het aantal grote fietsen, in ProRail-jargon ‘buitenmodelfietsen’ of bmf’s genoemd. Arriveerde vroeger slechts 5 procent van de treinreizigers per bakfiets, rijwiel met krat/zitje of andere grote fiets, afgelopen jaren is dat opgelopen naar 16 procent. “En dat is een gemiddelde. Op stations als Amsterdam-Zuid of Naarden-Bussum staan dagelijks tientallen bakfietsen,” zegt Wouter van Minderhout, programmamanager fietsenstallingen bij ProRail. “Dat is echt héél véél.”

Lukraak gepropt

De bakfietsen vergen beduidend meer ruimte dan gewone fietsen en passen niet in de reguliere rekken. In de ontwerpen van stallingen is met de trend ook geen rekening gehouden. In de nieuwe 12.000 plaatsen tellende megastalling bij Utrecht CS is een tientallen meters lange gang vrijgemaakt waar honderden grote fietsen lukraak naast elkaar gepropt staan. Op Leiden CS, het zesde station van Nederland, staan voor de ingang van de ondergrondse stationsstalling tegenwoordig vaak borden dat de stalling voor bakfietsen, fietsen met kinderzitjes en e-bikes vol is.

Ook de doorbraak van de elektrische fiets is een probleem. De stekkerfiets is aanzienlijk zwaarder voor de rekken en komt deels in grote varianten als de speed pedelec en e-bakfiets. Bovendien vergroot het de fietsenstroom op stations. “Rijden mensen op een traditionele fiets maximaal vier kilometer naar het station, op een e-bike is dat ruim twee keer zoveel,”  zegt Van Minderhout.

Pilots van start

Komend jaar start spoorbeheerder ProRail twee proeven met grote fietsen in Zwolle en Zutphen. Er is een nieuw rek ontwikkeld dat veel meer ruimte biedt (50 cm in plaats van 37 cm). Liefst zou ProRail zien dat fabrikanten als Gazelle en Batavus minder grote fietsen maken. “We snappen echter ook wel dat ze de fietsen maken die mensen graag kopen.”

Wel heeft ProRail afspraken gemaakt met Swapfiets dat 180.000 leasefietsen heeft rondrijden. “Dat zijn forse aantallen. Onze rekken houden nu rekening met hun fietsen en andersom.”

De komende jaren hoopt ProRail samen met het ministerie van I&W, NS, gemeenten en provincies nog minstens 100.000 nieuwe fietsparkeerplekken te realiseren in grote(re) steden. Hiervoor trok het kabinet eind juni nog 75 miljoen euro aan klimaatgeld uit. Vorig jaar kwam staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) ook al met een Nationaal Fietsplan op de proppen. Met de tientallen miljoenen euro's kunnen 25.000 extra fietsparkeerplekken rond stations worden gebouwd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden