Nieuws

Efteling verwijdert controversiële attractie: Monsieur Cannibale maakt plaats voor Sindbad de Zeeman

Monsieur Cannibale maakt plaats voor Sindbad de Zeeman. Na het vervangen van de omstreden Aziatische en Afrikaanse poppen in Carnaval Festival verdwijnt in het park nu ook de donkere kannibaal die menig keer het stempel ‘racistisch’ en ‘kwetsend’ kreeg.

De Efteling-attractie Monsieur Cannibale kreeg veel kritiek en wordt nu verwijderd. Beeld Efteling
De Efteling-attractie Monsieur Cannibale kreeg veel kritiek en wordt nu verwijderd.Beeld Efteling

Na 33 jaar past De Efteling Monsieur Cannibale aan en ruilt de draaiende kookpotten in voor bootjes in een zeestorm. Maar niet alleen omdat de attractie veel kritiek kreeg. De donkere kannibaal met dikke lippen, oorringen, grote voortanden en een lepel door z’n neus werd (vooral ook in het buitenland) gezien als ‘racistische stereotypering’. Net als de Aziatische en Afrikaanse figuren in Carnaval Festival.

De Efteling verwijderde daarom twee jaar terug het kroeshaar, de spleetogen en de neusringen uit die populaire grote attractie, maar de kannibaal bleef staan. Eventuele aanpassingen van Monsieur Cannibale zou de Efteling pas bekijken bij groot onderhoud, was de reactie steeds. “En dat is nu,” aldus directeur Fons Jurgens.

Het attractiepark kreeg namelijk vorige maand groen licht van de Raad van State voor grote uitbreidingsplannen. Het in orde maken van het Reizenrijk (waar onder andere deze veelbesproken attractie staat) is het begin daarvan. “Om straks in het nieuwe gedeelte bij het Eftelinghotel te komen, moeten we eerst de looproute daarheen in orde maken,” aldus directeur Fons Jurgens. En laat de bijna dertig jaar oude Monsieur Cannibale nou net langs die route liggen.

Sirocco en Archipel

De attractie blijft in de basis hetzelfde: je draait nog altijd rond op een groot plateau. Alleen stap je volgend jaar in de nieuwe attractie genaamd ‘Sirocco’ (Arabisch voor storm) niet meer in kookpotten, maar in bootjes die terechtkomen in een zeestorm. Sindbad de Zeeman vaart mee, terwijl kooplieden hun handelswaar proberen te redden. Het naastgelegen en gedateerde Avonturen Doolhof wordt meegenomen in het thema en verandert in een waterspeeltuin voor de kinderen; een vissersdorp genaamd Archipel. Restaurant Panorama is pas later aan de beurt maar zal datzelfde oriëntaalse sausje krijgen.

“Allemaal geïnspireerd op het verhaal van het naastgelegen Vogel Rok,” legt ontwerper Sander de Bruijn uit. Die mythische vogel komt uit een van de zeereizen van Sindbad. “Maar veel bezoekers weten dat niet. Het komt nu ook niet echt tot z’n recht,” vindt De Bruijn. Door de wereld van Sindbad de Zeeman uit te breiden in het Reizenrijk krijgt Vogel Rok een hoofdrol.

“En dat verdient zo’n grote attractie,” aldus de ontwerper. Daarbij streeft de Efteling ook steeds meer naar gebiedsontwikkeling in het park. Geen losstaande attracties, maar het gebied eromheen in hetzelfde thema. Waarbij dus ook het kleinere entertainment, de horeca en verdere aankleding, hetzelfde verhaal vertellen.

‘Door huidige situatie doen we nu het minimale’

De aanpassingen kosten 2,8 miljoen euro. Hoe zit dat? De Efteling draaide vorig jaar haar slechtste jaar ooit met een verlies van 14,5 miljoen. ‘Voorlopig geen grote investeringen, alleen het noodzakelijke. We moeten hard op de rem trappen,’ aldus Jurgens in januari. Speeltuin Nest zou de enige grote verandering zijn in het park dit jaar.

Maar de uitspraak van de Raad van State verandert de zaak. “We kunnen nu echt aan de gang met onze plannen. En dat willen we natuurlijk zo snel mogelijk. Maar door de slechte financiële situatie doen we dan nu wel het minimale. En dat is het aanpassen van het Reizenrijk, zodat we daarna wel verder kunnen in het oosten met de daadwerkelijke uitbreiding,” aldus Jurgens, die aangeeft na de zomer te starten met Sirocco.

Corona laat dus z’n sporen zeker wel na. De directeur had ook graag alles in één keer aangepakt. “Maar nu gaan we het gefaseerd doen. We beginnen met Monsieur Cannibale en het doolhof. Het restaurant, dat een van onze oudste gebouwen is, doen we later. Daarna gaan we kijken naar de grote attracties.” In welk tempo, wordt na de zomer bekeken, geeft Jurgens nu aan. “Dan pas weten we écht wat de schade voor dit jaar is en kunnen we beter kijken naar de toekomst.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden