PlusAchtergrond

Economisch herstel bedreigd door grote bedrijven met hand op de knip

De domino’s beginnen te vallen. Steeds meer leveranciers komen in de problemen doordat grote bedrijven betalingen opschorten, uitstellen of helemaal staken. ‘Het herstel gaat hierdoor veel langer duren of kan zelfs helemaal uitblijven.’

Beeld ANP

‘U zult begrijpen dat, ná het beschermen van de gezondheid, het beschermen van contante middelen voor Carglass nu de hoogste prioriteit heeft,’ staat in een brief die de reparateur van voorruitsterretjes aan een leverancier stuurt.

‘Daarom vraag ik u ons in deze crisis te steunen door in te stemmen met een uitstel van betaling totdat weer sprake is van een normaal handelsniveau. We plannen nu met een periode van zo’n 5 tot 6 maanden tot we weer een normaal handelsniveau zullen zien. Ik realiseer me dat de impact die dit op uw bedrijf heeft enorm is.’ Was getekend, de financieel directeur van Nederlands’ grootste autoschadehersteller.

Coronaloopje

Carglass is lang niet de enige die een coronaloopje neemt met de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. De Bijenkorf, één van de eerste winkelketens die de deuren sloot, dicteert aan leveranciers dat voor elke rekening 80 procent van het bedrag pas na 150 dagen wordt betaald. 

Kledingketen The Sting meldt tot 1 juli ‘gedeeltelijk aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen’. Parfumerie Douglas doet dat zelfs ‘voor onbepaalde tijd’. “We rekenen op je medewerking en flexibiliteit om de negatieve gevolgen van de huidige situatie te verminderen,’ schrijft de geurtjesketen aan een leverancier.

Action, waar eigenaar 3i onlangs 750 miljoen euro uit wegsluisde, draaide dit weekend schielijk het dictaat aan grotere leveranciers terug dat de betalingstermijn van 60 naar 90 dagen zou gaan. Volgens een woordvoerder ‘is dat altijd de bedoeling geweest.’

Coronahufters

‘Coronahufters’, noemt vakblad Sprout de uitstellers. Vooral doordat het merendeel voldoende financiële buffers lijkt te hebben, in ieder geval niet minder gevuld dan hun leveranciers. “Het gebeurt heel veel,” zegt voorzitter Hans Biesheuvel van werkgeversorganisatie ONL. “Vooral bij grote retailers maar ook bij Booking.com. Het is onacceptabel dat grote bedrijven als Carglass, ICI Paris XL, Hema en de Bijenkorf zonder te overleggen eenzijdig betalingstermijnen opschorten om hun eigen positie te verbeteren.”

ONL opende vlak voor het weekend een online meldpunt waar direct honderden klachten binnen stroomden. “Het is vervelend om te zeggen maar het gaat vaak om bedrijven met hoge schulden en Angelsaksische aandeelhouders. Die reageren zoals ze altijd reageren. Dat past niet in deze situatie. Iedereen zit in hetzelfde schuitje.”

Hij waarschuwt voor een debacle voor de economie, waarbij leveranciers die in geldproblemen raken omvallen en banen verdwijnen. Daardoor kunnen voor langere termijn tekorten ontstaan doordat er geen partijen meer zijn die goederen snel kunnen leveren. “De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Als je nu doelbewust die zwakste schakel verder verzwakt, dan heb je straks zelf nog veel langer een probleem.”

Afknijpen

“De bedrijven die nu afknijpen, hebben die partners later hard nodig. Bij de Bijenkorf is het assortiment opgebouwd in samenwerking met partners. Hoe willen ze straks weer klanten trekken als er grote gaten in hun aanbod vallen? Als je zo wilt ondernemen, kom je echt niet ver. Het herstel gaat hierdoor veel langer duren, of kan zelfs helemaal uitblijven.”

Dat het ook anders kan bewijst Blokker; die betaalt ondanks de enorme omzetdalingen vooralsnog gewoon leveranciers en verhuurders door. Ook Albert Heijn heeft zijn leveranciers laten weten juist niet uit te stellen. Unilever, dat normaliter een betalingstermijn van 30 tot 60 dagen hanteert, heeft toegezegd dat zo snel mogelijk te gaan doen. Daarnaast stelt de voedingsgigant krediet beschikbaar aan winkeliers die afhankelijk zijn van Unilever. Het heeft daartoe een half miljard euro apart gezet.

“De positieve voorbeelden willen eerst overleggen met de hele distributieketen,” zegt Biesheuvel. “Die begrijpen dat leveranciers niet moeten omvallen.”

Faillissement voor moeder Kruidvat?

Wordt het een faillissement voor de grootste winkelbedrijf van ons land? De kleine verhuurder Tres Invest heeft het faillissement aangevraagd van het Chinese A.S. Watson (Kruidvat, Trekpleister, Ici Paris XL) omdat het eenzijdig de huur van een winkelpand heeft opgezegd.

Vorige maand werd al duidelijk dat een trits grote winkelketens verhuurders onder druk zet. Lingerieketen Hunkemöller eiste per direct een ‘huurvakantie’, en ook onder meer C&A, H&M en Perry Sport zetten verhuurders onder druk. Hema deed afgelopen week hetzelfde. En vrijdag liet optiekketen Pearle weten vanwege de ‘ontoerekenbare onmogelijkheid van nakoming van een huurovereenkomst’ zeker tot juni geen huur meer te betalen voor zijn 600 vestigingen.

Ook parfumerie Ici Paris XL betaalt ‘tot nader bericht’ geen huur meer. ‘Wij beschouwen deze situatie als overmacht, waardoor we het door ons gehuurde pand niet kunnen gebruiken. Na afloop van de crisis wensen wij de hervatting van de huurbetaling in goed overleg met u af te stemmen.’ Was getekend de directeur van miljardenbedrijf AS Watson.

“Ik heb besloten met dezelfde intensiteit op hen te reageren als ze bij mij doen,” zegt Peter van Loon van Tres Invest. “Dus heb ik faillissement aangevraagd, voor heel A.S. Watson. Nu staan we gelijkwaardig tegenover elkaar. Het moet op een fatsoenlijke manier of anders gaat het zo. Ik ben nu in gevecht met een Chinese reus die 19 miljard euro omzet.”

Het faillissement is vrijdag aangevraagd, binnen twee weken wordt het door een rechter behandeld. “Of ze halen bakzeil. Maar dan wel voor alle panden tegelijk. We hebben met elkaar een overeenkomst. Ik verwacht dat mijn huurder die nakomt. Als dat door omstandigheden niet kan, dan moet je met elkaar om de tafel gaan. Maar het kan niet zo zijn dat één partij de regels bepaalt.” Inmiddels heeft een tweede verhuurder zich bij de aanvraag aangesloten.

A.S. Watson laat weten met alle verhuurders van de 160 Ici Paris XL-vestigingen te willen praten. Maar volgens Van Loon is contact met de Chinese winkelgigant nauwelijks mogelijk. “Je ziet dat vooral grote internationale bedrijven het niet zo nauw nemen met onze regels en onze manier van met elkaar omgaan. Als je dit over je kant laat gaan, dan kom je op een glijdende schaal terecht. Ik wil daarover wel de mening van een rechter horen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden