Echt, Action is de winkel die Nederland het meest mist

Van alle winkels die op dit moment gesloten zijn door de lockdown, missen consumenten Action het meest. Dat blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Q&A onder ruim 4500 Nederlanders.

Online bestellen en afhalen kan bij Action, maar Nederlanders missen het struinen langs de schappen. Beeld ANP
Online bestellen en afhalen kan bij Action, maar Nederlanders missen het struinen langs de schappen.Beeld ANP

Bijna 15 procent van de ondervraagden geeft aan Action het meest te missen. Maar ook Hema, Ikea, Mediamarkt, Blokker, Intratuin, Primark, Bijenkorf, Primera en Zeeman worden regelmatig genoemd als winkels waar mensen graag weer eens heen willen.

“Action is een typische impulswinkel. Mensen, vooral vrouwen, vinden het leuk om er rond te snuffelen en kopen altijd meer dan ze van plan waren,” zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar. “Zo kocht ik er ooit een klok van een meter hoog. Ik was zo aangenaam verrast door het uiterlijk van die klok dat ik ‘m niet kon laten staan. Action verrast z’n klanten met een snel wisselend assortiment voor een lage prijs. Mensen worden daar blij van en daarom is het niet gek dat deze keten het meest wordt gemist.”

Molenaar vindt Hema ook zo’n winkel waar vooral vrouwen shoppen. “Zij nemen de tijd en winkelen op gevoel, mannen vooral op ratio. Daarom verbaast het me niet dat Hema hoog scoort. Bij het invullen van deze enquête zullen met name de mannen Mediamarkt hebben ingevuld als winkel die ze het meest missen. Want elektronica is en blijft bij mannen bijzonder populair.”

Een andere groep, 39,1 procent, zegt geen enkele retailer te missen. Deze shoppers kopen nu grotendeels online. Brancheorganisatie Inretail roept het kabinet daarom op de winkels op 3 maart weer volledig te openen. “We houden vanaf nu rekening met een snelle stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel,” aldus Inretailwoordvoerder Paul te Grotenhuis. “De meeste ondernemingen vielen in januari om in de sector handel volgens het CBS. Het kabinet moet de enige reddingsboei toewerpen die echt werkt en dat is heropening. Dat kan veilig. Winkels verdwijnen nu al, maar dat valt pas op als het te laat is.”

Click & collect is niet voldoende, betoogt Inretail. Ondernemers willen hun klanten in hun winkels ontvangen en adviseren bij de aankoop. “Natuurlijk, alle beetjes helpen, zoals het afhaalloket. Maar een bruidsjurk moet op maat gemaakt worden, groeiende kindervoeten verdienen deskundige aandacht en consumenten willen proefzitten op banken en stoelen, voordat ze tot koop overgaan.”

Zo’n 75 procent van de retailers heeft een afhaalloket, maar grotere modeketens niet. Bij onder meer de Bijenkorf, WE, Zara, Bershka, Pull&Bear en H&M voegt click & collect te weinig toe aan hun goed werkende webshop, vinden deze ketens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden