Nieuws

Dood lasser op Noordzee kwam door verschrikkelijk misverstand

Een verschrikkelijk misverstand leidde tot de dood van een lasser aan boord van een schip op de Noordzee. Donderdag kwam de zaak voor het eerst voor de rechter.

Een sleephopperzuiger zuigt met een pijp zand en grind op van de zeebodem dat vervolgens via een zogenoemde laadpijp in het ruim van het schip belandt. Beeld Het Parool

De zaak werd nog niet inhoudelijk behandeld, maar volgens de onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is het volgende gebeurd op 17 maart 2017. 

De sleephopperzuiger Scelveringhe was van de Deense haven Esbjerg op weg naar de plek op de Noordzee waar zij haar werk zou doen: het afzuigen van zand en grind van de zeebodem. De tweede stuurman had twee lassers aan het werk gezet. Een van hen was pas twee dagen aan boord om ingewerkt te worden. De eerste lasser, G. Dabalos, had meer dan een jaar ervaring op de Scelveringhe. 

Er moesten tanden aan een zuigkop worden vervangen en gaatjes worden dichtgelast. De stuurman was er, zei hij achteraf, van uitgegaan dat dit werk vanaf het dek kon worden uitgevoerd. Toch gingen de lassers rond 4 uur ’s middags de laadpijp in.

Het schip was toen anderhalf uur onderweg. Het waaide flink, windkracht 7, de golven waren ongeveer tweeënhalve meter hoog. Toen het schip in dieper water kwam, werd de deining heviger. De kapitein stelde toen voor om zeewater in het ruim te pompen, zodat het schip dieper zou komen te liggen en stabieler zou worden.

Waterpomp

Om 17.35 uur zag de kapitein toe op het starten van de waterpomp. Een paar seconden nadat het water uit de laadpijp in het ruim was gestroomd, zag hij dat de ervaren lasser Dabalos was meegesleurd door het water en via een van de afvoerpijpen in het ruim terecht was gekomen. De andere lasser had zich vast weten te grijpen in de laadpijp.

De pomp werd gestopt, twee seconden later stopte het water met stromen. Dabalos kreeg een reddingsboei toegeworpen, maar door het slingeren van het schip sloeg het water in het ruim heen en weer en verdween Dabalos onder water. Verschillende dregpogingen mislukten. Toen het schip om 21.43 uur weer in de haven van Esbjerg was, konden hulpdiensten aan boord komen. Na een half uur vonden duikers het lichaam van Dabalos in het ruim. Hij was overleden.

De rechtszaak zal draaien om de vraag of de veiligheidsvoorschriften afdoende waren en goed zijn nagevolgd.

Briefje

De kapitein wordt nalatigheid, of dood door schuld ten laste gelegd. Op het schip golden twee afspraken wanneer er gewerkt werd in de laadinstallatie. Bij een lasopdracht geeft de eerste stuurman door aan de brug, waar het schip bestuurd wordt, dat er gewerkt wordt in de laadpijp. Daarop legt de kapitein een briefje bij de bedieningsknop van de pomp, zodat die niet wordt gebruikt. Als de laadpijp weer vrij is, krijgt de kapitein een seintje en haalt hij het briefje weer weg.

Als er mensen in de laadpijp zijn en de kapitein wil ‘ballasten’ – het laten vollopen van het schip – stuurt hij iemand naar de laadpijp om dat door te geven, zodat hij kan starten zodra de pijp leeg is.

Deze procedure, concludeert de OVV, is aan boord bedacht en is nooit getoetst door Amsys, het Amsterdamse bedrijf dat het algemene veiligheidsmanagementsysteem beheert. “Zo bleef een afspraak in stand waarvan onduidelijk was of deze de risico’s afdoende beheerste.” Volgens de onderzoekers is de procedure zeer kwetsbaar voor miscommunicatie.

Nader onderzoek

In het geval van dit ongeluk was op de brug niet bekend dat er lassers in de pijp waren. Waarom ze daar wel waren, is uit het onderzoek niet duidelijk geworden; de onervaren lasser, die het ongeluk overleefde, verklaarde dat hij had aangenomen dat Dabalos erover had gesproken met de eerste stuurman. De lassers hadden op hun beurt niet de mogelijkheid om te voorkomen dat de pomp werd aangezet, door bijvoorbeeld de elektriciteit te onderbreken.

De advocaat van de kapitein heeft nader onderzoek verzocht. De zaak gaat waarschijnlijk pas volgend jaar verder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden