Dit zijn de nominaties voor ‘Liegebeest van het jaar’

De voedingsbedrijven NZO, Kloeke Kip, de zuivelmerken Gijs en Zeeuws Meisje en de viskeurmerken MSC en ASC, zijn door Wakker Dier genomineerd als Liegebeest van het jaar. 

Beeld MARCEL VAN HOORN/ANP

Met de jaarlijkse actie wil de dierenwelzijnsorganisatie de aandacht vestigen op ‘misleiding’ en ‘leugenachtige claims over dierenwelzijn’. “Sommige bedrijven zijn meesters in het verhullen van dierenleed met mooie praatjes,” stelt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) is genomineerd wegens een tv-spotje met als boodschap ‘Nederland draait op zuivel’. Maar de melkveehouderij levert ‘de grootste bijdrage aan de stikstofcrisis’, meent de dierenwelzijnsorganisatie.

Het bedrijf Kloeke Kip in Grubbenvorst houdt volgens Wakker Dier 250.000 plofkippen en wil doorgroeien naar een megastal met één miljoen dieren. Op zijn website spreekt het bedrijf van ‘eerlijke kip’ en geeft het om ‘het welzijn van het dier’. Maar volgens Wakker Dier is dit ‘klinkklare onzin’, omdat ‘deze kipproducent plofkippen verkoopt’.

Ambachtelijk

Het merk Gijs, exclusief te koop bij Plus, verkoopt zijn zuivel als ‘kleinschalig en ambachtelijk’. Maar Wakker Dier stelt dat dit niet klopt en dat een groot deel van de melk uit een megastal komt. “Met zevenhonderd koeien is dit bedrijf ongeveer zeven keer zo groot als een gemiddelde melkveehouderij in Nederland.”

Bij Zeeuws Meisje staat op de verpakking van de bak- en braadmargarine dat het plantaardig is. “Maar wie bij de ingrediënten kijkt, ziet melkbestanddelen staan. Zo fopt Zeeuws Meisje iedereen die melk wil vermijden,” aldus Wakker Dier.

De keurmerken ASC en MSC spreken van ‘verantwoorde kweek’ en ‘duurzame visserij’. Maar volgens Wakker Dier worden hun vissen veelal zonder verdoving geslacht. Ook worden vissen volgens de actiegroep op ijs gelegd waardoor ze langzaam sterven. “Vissen ervaren net als alle dieren pijn, stress en angst,” meent de organisatie.

Stemmen

Mensen kunnen tot en met 29 september stemmen. 30 september wordt bekend wie de Liegebeest van het jaar is.

Vorig jaar won Albert Heijn met zijn AH-kipverpakking waarop ‘meer ruimte’ stond, terwijl deze supermarkt de kippen juist de minste ruimte geeft. De verpakking (ook door de Reclame Code Commissie misleidend bevonden) is inmiddels aangepast. 

In 2018 won Rabobank vanwege een reclamespot waarin de bank zegt de voedingssector te verduurzamen, terwijl de bank miljarden investeerde in onder meer megastallen.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden