Plus

Directeur Keukenhof: 'Regio kan drukte niet meer aan'

Beeld anp

Volgens Keukenhof-directeur Bart Siemerink kan de regio de toenemende drukte niet meer aan. 'Voor bewoners en ondernemers is deze situatie onacceptabel.'

De wegen in de Bollenstreek zaten tijdens het paasweekend zo verstopt dat de Keukenhof mensen opriep thuis te blijven.

Uren in de file op een dichtgeslibde provinciale weg: duizenden mensen die zaterdag en zondag een bezoekje planden aan het bloemenpark, hadden zich het prachtige paasweekend toch wat anders voorgesteld.

Ook strandgangers, bewoners en mensen die om andere reden in de Bollenstreek waren, baalden als een stekker.

Het verkeer op de N207 en N208 naar Lisse stond muurvast. Op het parkeerterrein van de Keukenhof kon geen auto meer bij. De ANWB waarschuwde dat het zinloos was om nog naar Lisse te komen.

Gefrustreerde automobilisten stopten zelfs op de vluchtstrook van de A44 om dan maar van achter de vangrail foto's van de bloeiende tulpenvelden te maken.

Maar liefst 200.000 bezoekers trok de Keukenhof in vier dagen tijd. Tweeënhalf keer zoveel als vorig jaar tijdens het paasweekend, toen 80.000 mensen het park bezochten.

Meer dan de Efteling
Directeur Bart Siemerink kan zich niet heugen dat het eerder zo druk was in de Keukenhof als afgelopen weekend. "Vorig jaar viel Pasen drie weken eerder en lag de temperatuur aanzienlijk lager. Nu viel het paasweekend, waarin altijd veel toeristen in het land zijn, samen met het hoogtepunt van de bloeiperiode en prachtig weer. 23 graden met stralende zon: dan willen mensen naar buiten. Genieten van wat momenteel het mooiste stukje van de wereld is."

De afgelopen zes jaar is het aantal bezoekers aan Keukenhof gestegen van 800.000 tot 1,4 miljoen per jaar. Op zonnige zondagen in april trekt het park soms wel 55.000 bezoekers - meer dan de Efteling op een topdag trekt.

"De tulp is ons nationale icoon, ze wordt elk jaar populairder," verklaart Siemerink. "Dat zal komende jaren niet minder worden."

Keukenhof zelf kan die groeiende drukte volgens hem wel aan. "In het park is het ook heel druk, maar iedereen kan nog steeds foto's nemen. Daar houden we in ons ontwerp rekening mee. We hebben 32 hectare aan bloemen en zeventien kilometer aan wandelpaden."

Maar voor de omgeving ligt dat anders. Eind vorige maand startten telers in de Bollenstreek al een campagne om toeristen uit hun velden te weren die - op zoek naar de beste plek om een selfie te maken - de bloemen vertrappen.

Het wegennet in de regio kan de drukte niet meer aan. "Van de vierbaanswegen in Noord-Holland ga je hier ineens over op een tweebaansweg. Iedereen heeft last van die flessenhals. Niet alleen mensen die komen voor de bloemen, maar ook strandgangers en hulpdiensten. Voor bewoners en ondernemers in de Bollenstreek is deze situatie onacceptabel."

Hopeloos verouderd
Meer pendelbussen inzetten is volgens de directeur geen oplossing. "Dat zouden we dolgraag doen, maar dan heb je eerste een aparte busbaan nodig, anders staan die bussen alsnog in de file. Het ov-netwerk in de Bollenstreek is hopeloos verouderd."

Uitbreiden van het wegennet is volgens hem de enige oplossing. "Daar pleiten wij al jaren voor. We hebben de provincies Noord- en Zuid-Holland en gemeenten Lisse, Hillegom, Teylingen en Haarlemmermeer zelfs aangeboden om daaraan mee te betalen, maar er ligt nog niet eens een plan. Het is de hoogste tijd dat de verkeerswethouders en gedeputeerden daarmee aan de slag gaan."

De Keukenhof vanuit de lucht Beeld anp

Ook dinsdag was het weer raak. In de loop van de middag werden automobilisten op borden langs de snelweg gewaarschuwd dat de parkeerplaatsen van de Keukenhof vol waren.

Schaduwzijde
Mede dankzij het mooie weer bracht het paasweekend een recordaantal toeristen op de been. Volgens NBTC Holland Marketing ging het om ongeveer een miljoen toeristen uit het buitenland, 150.000 meer dan vorig jaar. Ongeveer tweederde kwam uit Duitsland, 25 procent uit België. Zo'n 350.000 Nederlanders gingen op vakantie in eigen land.

Ook de organisatie die Nederland als vakantiebestemming promoot, ziet de schaduwzijde van dat succes. "Bollenvelden zijn erg in trek bij toeristen, maar dat heeft soms ook een keerzijde," zegt directeur Jos Vranken van NBTC Holland Marketing. "Bloembollenkwekers ervaren in toenemende mate schade aan de bollenvelden door fotograferende toeristen."

NBTC is afgelopen paasweekend daarom een internationale videocampagne gestart. Die moet toeristen erop wijzen dat ze welkom zijn bij de iconische bollenvelden om de bloemen te bekijken - en niet om ze te vertrappen.

Een toerist in de Keukenhof Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.