PlusInterview

Directeur Heineken Nederland: ‘Pijn in de horeca blijft nog jaren’

Wat een recordjaar had moeten worden werd een horrorperiode voor de horeca. Marktleider Heineken hoopt dat klanten meehelpen bij het herstel. Topman Hans Böhm: ‘Rond de bon straks iets mooier af dan we als Nederlander gewend zijn.’

Directeur Hans Böhm van Heineken Nederland.  

 Beeld Harmen De Jong
Directeur Hans Böhm van Heineken Nederland.Beeld Harmen De Jong

‘Nederlanders hebben hun eigen cafés, restaurants, festivals en evenementen te lang voor ­vanzelfsprekend genomen. We zochten vóór corona ons vertier steeds verder weg, met festivals in het buitenland of feesten op Ibiza.”

Dat moet na de huidige lockdown anders, vindt Hans Böhm, de nieuwe directeur van Heineken Nederland. “Blijf straks dichter bij huis om de eigen horeca en evenementenbranche te steunen. En bedenk bij het afrekenen nog even hoe zwaar ondernemers en hun personeel het in 2020 gehad hebben en rond de bon iets mooier af dan wij als Nederlander gewend zijn. Laten we ook vooral positieve dingen overhouden aan deze crisis. Zo heeft de ruimte voor corona­terrassen laten zien dat iets meer terras zonder overlast kan.”

Böhm (48) zou een eerste jaar als topman wachten vol successen. “2020 zou top worden, vol oranje­sport, festivals, een hete zomer. Ik heb als kersverse directeur één dagje carnaval mee­gemaakt. Toen was alles voorbij. Mijn eerste besluit was de deuren van ons kantoor sluiten.”

In plaats van knallen, werd het crisismanagen. Böhm, die 24 jaar geleden als management trainee bij Heineken begon, moest zich niet alleen over het eigen bedrijf ontfermen, maar ook over de klanten. Met de helft van de Nederlandse horeca als afnemer en als verhuurder betrokken bij zo’n 700 cafés en restaurants, zit de brouwer immers in het hart van de horeca. “We hebben snel maatregelen genomen, voor iedereen. We hebben alle bier teruggehaald, orders gecanceld, festivals en evenementen teruggedraaid. Allemaal kosteloos.”

Gratis bier na heropening

En, terwijl veel horecaverhuurders de poot stijf hielden, schold Heineken tijdelijk de huren van de eigen etablissementen kwijt en temperde die van cafés waar het als tussenhuurder optreedt. “Ik vond dat we dat gebaar moesten maken, ook naar andere verhuurders.”

Inmiddels lopen problemen en behoeftes van ondernemers zo uiteen dat het volgens Böhm geen zin meer heeft algemene maatregelen te nemen. “Het is nu vooral maatwerk.” Als gebaar biedt de brouwer horecaondernemers de eerste openingsweek na de lockdown alle bier gratis aan. “Het eerste rondje wordt voor ons en we houden de prijzen tot mei ongewijzigd.”

Van bierleverancier is Heineken, net als de concurrentie, in covidtijd vooral ‘eerste hulp bij horeca’ geworden. “Daardoor ontstaat soms de verwachting dat brouwers wel even de hele horeca­branche overeind zullen houden. Maar wij hebben geen onbeperkte middelen. We kunnen niet de enige zijn die helpt.”

“Ik heb begrip voor de lockdown, gezondheid en de zorg zijn het allerbelangrijkst. Maar als je cafés en restaurants zo lang dichtgooit, vergt dat echt meer overheidshulp dan nu wordt gegeven. Alle lof voor de steun, maar de echte pijn van de horeca wordt er niet mee gecompenseerd. De reserves raken echt uitgeput.”

Alcoholvrij op elke positie

“Veel horecaondernemers vinden de volledige lockdown terecht. Steeds weer hetzelfde deel van de economie platleggen blijkt keer op keer niet te werken. De opleving na de eerste golf vaccinaties moet straks ook ten goede komen aan de hele economie. Ik nodig het kabinet uit samen een nieuwe routekaart te maken die niet uitgaat van wát je bent – bar, restaurant, winkel – maar wat je doet aan maatregelen. Regels die voor iedereen gelden.”

Hij hekelt de gemakzucht waarmee de buitenwereld soms over de toekomst van de horeca denkt. “Er wordt te eenvoudig gezegd dat de branche wel weer terugkomt. Dat in de goede jaren toch bakken geld zijn verdiend en dat faillissementen horen bij ondernemerschap. Dat gaat echt voorbij aan de enorme gevolgen van deze crisis voor ondernemers, personeel en hun families.”

“Ik houd rekening met jarenlang een veel kleinere horeca. Niet elk bedrijf gaat het redden, niet elke weggevallen café wordt een nieuwe zaak. Hoe langer de finishlijn vooruitgeschoven wordt, hoe spannender het wordt.” Ook Heineken zelf wacht krimp. “Wij moeten ingrijpen in de kosten. Dat gaat voor een groot deel over mensen. We hebben dit jaar goed vastgehouden aan een vacaturestop, waardoor het aantal werknemers dat vertrekt, beperkt is. Maar je zal maar net die medewerker zijn die na 20-plus jaar moet opstappen.”

Strategie op de schop

Daarnaast gaat de strategie op de schop. “Heineken Nederland was heel druk met veel kleine dingen. We focussen nu op de elf belangrijkste merken, ons elftal. Met Heineken als spelverdeler, Amstel en Brand op het middenveld, daaromheen merken als Affligem, Desperados en nieuwkomers als Oedipus en Texels.”

Alcoholvrij bier staat daarbij op elke positie. “Ons streven is dat bij al onze verkooppunten altijd alcoholvrije alternatieven beschikbaar zijn. Prominent. En al onze merken krijgen 0.0-varianten.”

Want met de introductie van Heineken 0.0 in 2016 heeft het bierconcern volgens Böhm meer bijgedragen aan de belangstelling voor alcoholvrij pils en de gevaren van overmatig alcohol­gebruik dan jaren overheidscampagnes. “0.0 was nooit zo populair geworden vanuit overheidsingrijpen of bobcampagnes. Onze aandacht voor verantwoord alcoholgebruik, zoals bij de Formule 1, heeft ervoor gezorgd dat alcoholvrij bier geloofwaardig is geworden.”

Desondanks start de overheid een nieuwe alcoholcampagne, Dranquilo. “Ik zie dat niet als kritiek op onze inspanningen. Aan alcoholmísbruik kan je nooit genoeg aandacht besteden. Ook om die leuke kant van alcoholgébruik te beschermen. Maar ga dan niet aan het biertje op van de gemiddelde Nederlander zitten en blijf weg van de betutteling.”

Thuistaps in de lift

Dat Heineken de weggevallen omzet uit de horeca inhaalt via supermarkt en slijter is volgens Böhm onzin. “Natuurlijk zit er een stijging in de verkopen in supermarkten en slijters als cafés dicht zijn. Maar die groei is nu al veel beperkter. Onze afzet aan de horeca staat dit jaar 67 procent in de min, met 10 procent plus in de winkels.”

Online groeit de bierverkoop explosief, maar die is nog altijd relatief klein. Vóór zijn overstap naar Heineken Nederland zette Böhm in Amsterdam online slijter Beerwulf op. “Hun grootste probleem is nu om de enorme groei aan te kunnen.”

Vooral thuistaps nemen een enorme vlucht. “Dat gaat om meer dan een verdubbeling van de reguliere verkopen. Mensen proberen toch die horecabeleving in huis te halen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden