Denktank coronacrisis pleit voor ‘grootste thuiswerkexperiment ooit’

Om te voorkomen dat na de zomer iedereen weer tegelijk het openbaar vervoer of de auto gaat gebruiken, moeten werknemers gestimuleerd blijven om thuis te werken. In het onderwijs moet er een combinatie gevonden worden van online en fysiek onderwijs. 

In vier weken heeft bijna iedereen in Nederland leren thuiswerken.Beeld Getty Images

Dat adviseert de Denktank Coronacrisis, een initiatief van de Sociaal-Economische Raad (SER).

De denktank bekeek, op verzoek van het kabinet, hoe het overheidsbeleid ten aanzien van de coronacrisis vanaf 1 september ondersteund kan worden. Gepleit wordt ‘het grootste thuiswerkexperiment dat ooit gestart is’ te onderzoeken. Gezond thuiswerken moet gestimuleerd worden, werkgevers kunnen satellietkantoren op centrale plekken in steden of dorpen creëren. Ook moet er geïnvesteerd worden in kinderopvang, zodat thuiswerken mogelijk gemaakt wordt, aldus de denktank. Werkenden zouden hun werktijden meer moeten spreiden over de dag.

De huidige periode moet worden gebruikt om ervaringen op te doen voor ‘het grootste thuiswerkexperiment ooit’. “ Waar lopen we tegenaan? Wat ervaren we als knelpunten en wat willen we graag behouden? Door deze periode te benutten voor een groot belevingsonderzoek naar thuiswerken en online onderwijs, kunnen we in september nog beter invulling geven aan het beleid,” zegt Mariëtte Hamer, voorzitter van de SER.

‘Tijdsslot’

Ook in het onderwijs zou het ‘tijdsslot’ voor het fysieke onderwijs verruimd moeten worden en het gebruik van fietsen moeten worden gestimuleerd, aldus de SER-werkgroep.

Om pieken in de spits van het openbaar vervoer te voorkomen worden verder ‘positieve prijsprikkels’ geadviseerd, ofwel kortingen voor reizigers buiten de spitstijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden