PlusAchtergrond

Deen zal niet de laatste super zijn die verdwijnt

Opnieuw strijkt een zelfstandige supermarktketen de zeilen. Het Noord-Hollandse Deen heeft de strijd met internet verloren en laat zijn tachtig vestigingen overnemen door Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt. Deen zal niet de laatste super zijn die van het toneel verdwijnt.

Een vestiging van Deen in Broek op Langendijk Beeld ANP
Een vestiging van Deen in Broek op LangendijkBeeld ANP

Een activiteit die groeit, dat is de reden dat familiesuper Deen zich na 88 jaar laat overnemen. “Wij  zien dat onze online winkel hard groeit,” zegt directeur Leendert van Eck. “Dat baart ons zorgen, want online verkopen kosten ons geld. Als we toonaangevend willen blijven, moeten we daarin fors investeren. Maar bij ons familiebedrijf past niet dat we geld steken in een activiteit die niet winstgevend is.”

Daarnaast staat de van oorsprong West-Friese familiesuper voor grote investeringen in de distributie. “We zien hele mooie gemechaniseerde distributiecentra. Die kosten honderden miljoenen euro’s. Die combinatie, investeren in online en in logistiek is voor de familie heel erg risicovol.”

Te risicovol, vindt het bedrijf., dat zichzelf nu opheft. Dinsdag zijn de tachtig vestigingen verkocht aan Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt. In en om Amsterdam worden Deenvestigingen in de Hoofddorppleinbuurt en in Landsmeer een Albert Heijn, op IJburg en Kadoelen (Noord) een Dekamarkt. 

Vomar ontfermt zich over de zaken in de Rijnstraat, het Mosveld in Noord en in Amstelveen, Uithoorn, Diemen en Aalsmeer.

‘Het doet veel pijn’

Met de coronacrisis heeft de stap volgens Van Eck, die al dertig jaar bij ‘de’ Deen werkt, niets te maken. “We zijn in 2018 begonnen met de oriëntatie. Het besluit om te verkopen, hebben we eind 2019 genomen. We zijn een kerngezond bedrijf. Nú kunnen we het bedrijf zo verkopen dat het maximale zekerheid biedt aan personeel en de familie. Maar het doet heel veel pijn en kost de familie heel veel moeite om dit te doen.”

De in 1933 in Hoorn geboren supermarktketen is eigendom van een tak van de West-Friese familie Deen, die gelieerd is aan de oorspronkelijke eigenaren van koopjesgigant Action. De opbrengst van de verkoop is niet bekendgemaakt, maar door de bank genomen levert één supermarktvestiging 3 miljoen euro op, wat de deal zeker 240 miljoen euro waard maakt. Van Eck: “Het vastgoedbedrijf Deen blijft bestaan. Daar zit voldoende werk in voor de familie.”

Deen is met een jaaromzet van 800 miljoen euro goed voor 2 procent van het Nederlandse supermarktlandschap. Winkeldeskundige Erik Hemmes ziet veel vergelijkbare ketens voor hetzelfde dilemma staan. “Op termijn zullen ze moeite hebben om concurrerend te blijven. Deen heeft nu zijn conclusies getrokken en laat zich overnemen. Eerder gebeurde dat al bij Sanders in de Achterhoek en Emté in het zuiden. Dat zullen we de komende vijf tot tien jaar veel meer gaan zien.”

‘De vraag of ze het redden’

Dat kan wat Hemmes betreft ook opgaan voor Vomar en Deka, die nu respectievelijk 22 en 19 Deenvestigingen overnemen. “Dat geeft ze wel meer omvang, maar ze zitten nog altijd onder de honderd vestigingen, met een marktaandeel tussen de 2 en 3 procent. Het is de vraag of je het daarmee redt. Dan komt Jumbo alsnog langs, of een buitenlandse partij.”

Supers die bewust niets doen met internet, zoals Dirk van den Broek of Nettorama, kunnen juist profiteren. “Zolang thuisbezorgen geld kost, zeggen ze: wij doen het niet. Het geld dat ze daarmee uitsparen, investeren ze in nieuwe winkels en lage prijzen.”

Hemmes had verwacht dat Jumbo Deen zou overnemen. Maar volgens directeur Van Eck is juist bewust gekozen voor Noord-Hollandse concurrenten: “De winkels blijven allemaal bestaan, maar Hoorn 80 (de plek van het hoofdkantoor), de slagerij, warme keuken en de distributiecentra zullen verdwijnen. We vertrouwen erop dat het personeel goed wordt opgevangen. Dat is ook hard afgesproken.” Bij Deen werken 9800 mensen, waarvan 1000 in de onderdelen die verdwijnen.

Supermarktvorser Hemmes vraagt zich af of de klant de overnemers pruimt. “Als ik klant ben van Deen en ik ga naar de Vomar, dan wordt ik daar niet blij van. Die zit toch echt een trede lager in de markt. Albert Heijn, dat 39 zaken overneemt, is juist weer een stap luxer en duurder. Dat zal ook klanten afschrikken. Deka is vergelijkbaar met Deen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden