D66 en CU willen nieuw onderzoek naar veiligheid Schiphol

Er moet eerst een nieuw onderzoek komen naar de veiligheid op en rondom Schiphol, voordat de luchthaven verder mag groeien. Dat eisen coalitiepartijen D66 en ChristenUnie woensdagmiddag in de Tweede Kamer bij een debat over luchtvaartveiligheid.

D66 en CU willen het besluit over de groei van Schiphol pas nemen na nieuw onderzoek over de veiligheid.Beeld ANP

Volgens de partijen is de veiligheidssituatie op de luchthaven nog altijd onder de maat. De twee reageren daarmee op cijfers van luchtvaartinspectie ILT over veiligheidsincidenten op de luchthaven en in het luchtruim in de directe omgeving. ILT concludeert dat de veiligheid op Schiphol niet verslechtert, maar dat er nog te veel incidenten zijn.

Kamerlid Jan Paternotte (D66) vindt dat onvoldoende. “De voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), Jeroen Dijsselbloem, heeft onlangs aangegeven dat er alle reden is om kritisch te kijken naar hun eerdere aanbevelingen over Schiphol. Het is goed als de OVV zijn aanbevelingen opnieuw onderzoekt en aangeeft of er nog extra maatregelen nodig zijn.”

Zo is het aantal veiligheidsincidenten vorig jaar gestegen tot 7500. Er waren drie ongevallen - met alleen schade - en dat is meer dan in de vijf voorafgaande jaren. Het aantal incidenten op taxibanen en landingsbanen nam wel sterk af.

“Je ziet uit de rapporten van ILT dat als er maatregelen worden getroffen, dat werkt,” zegt Paternotte. “Partijen overleggen beter, het aantal incidenten op taxibanen en landingsbanen neemt af. Maar wat blijft, is dat Schiphol een drukke, ingewikkelde luchthaven is.”

Conflict

Met het voorstel sturen D66 en ChristenUnie aan op een conflict met coalitiepartner VVD, die dit jaar geen oponthoud meer wil voor het besluit om Schiphol te laten groeien. “We kijken er anders tegenaan dan de VVD,” aldus Paternotte. “Dat onderzoek moet zo snel mogelijk afgerond worden. Ik weet niet of dat gaat lukken, maar er is wel wat ruimte.”

Als het tot oponthoud komt, dan moet dat worden geaccepteerd. “Ik ben niet bang voor nieuwe wrijvingen binnen de coalitie. Over veiligheid moet je geen meningsverschillen hebben. Dit moet geregeld worden. Veiligheid staat voorop.”

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra vindt nieuw veiligheidsonderzoek onnodig. “De aanbevelingen van de OVV uit 2018 zijn voortvarende door de luchtvaartsector opgepakt. De inspectie houdt dat in de gaten. Ik zie niet direct wat een nieuw onderzoek nog kan toevoegen.”

Evaluatie van aanbevelingen

“Om de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol verder te verbeteren heeft de OVV in april 2017 aanbevelingen gedaan,” zegt een woordvoerder van Schiphol. “De minister heeft eerder aangekondigd een evaluatie van de aanbevelingen van de OVV te laten uitvoeren. Die is op dit moment aan de gang. Daarnaast actualiseert het Nationaal lucht en Ruimtevaartcentrum (NLR) de integrale veiligheidsanalyse die onderzoekt of veilige groei mogelijk is.”

Volgens de luchthaven zijn er de afgelopen jaren heel wat aanbevelingen overgenomen. “Maatregelen die inmiddels zijn doorgevoerd zijn onder andere de verbouwing van de verkeerstoren voor een betere en rustigere werkomgeving voor luchtverkeersleiders en aanpassing van taxibanen zodat vliegtuigen elkaar veiliger kunnen passeren.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden