Plus

CU-kamerlid Eppo Bruins: 'Schiphol is niet heilig'

Schiphol mag niet langer de boventoon voeren in het luchtruim. De ChristenUnie wil de vliegroutes naar Lelystad Airport over het IJsselmeer laten lopen. Ook als dan het verkeer naar Schiphol in het gedrang komt.

De nieuwe terminal van Lelystad Airport Beeld anp

"Het heilige huisje Schiphol is niet heilig," zegt Tweede Kamerlid Eppo Bruins van de ChistenUnie. "Minimale overlast voor omwonenden is heilig." De ChristenUnie wil de vliegroutes naar Lelystad Airport over het IJsselmeer laten lopen. Daarmee legt de regeringspartij een bom onder het kabinetsstandpunt dat de vliegroutes van Lelystad ondergeschikt moeten zijn aan die van Schiphol om de capaciteit van de internationale luchthaven niet in gevaar te brengen.

"Wat ons betreft is, na veiligheid, het minimaliseren van overlast de belangrijkste voorwaarde voor het openen van Lelystad Airport," zegt Bruins. "Het is belangrijker dat bewoners minder hinder ondervinden dan dat Schiphol blijft zoals het is."

IJsselmeerroute
Voor de regioluchthaven, die april volgend jaar opengaat, zijn vliegroutes bedacht die relatief laag over Gelderland en Overijssel lopen. Die provincies hebben deze week in een officiële reactie laten weten daar niet mee akkoord te gaan omdat ze te veel hinder veroorzaken.

Volgens Bruins kan dat probleem deels worden opgelost door vliegtuigen niet over land, maar over het IJsselmeer te leiden. "Daar wonen geen mensen."

Bruins, doctor in de Natuurkunde, heeft het alvast ingetekend op - nota bene - een spoorkaart van Nederland die in zijn werkkamer hangt. "Met de IJsselmeerroute ben je van de vliegroutes over de Veluwe af. De toestellen kunnen dan boven water opstijgen. Als ze boven Friesland of de kop van Noord-Holland aan land komen, zitten ze al kilometers hoog."

Conflicten
Volgens Bruins zijn er geen technische belemmeringen voor het plan, alleen politieke obstakels. "Ik heb bevestiging van technici dat dit een optie kan zijn. Alleen wordt het vanwege een politieke afspraak uit 2008 niet meegenomen."

Zijn IJsselmeerroute kruist immers direct één van de drukste vliegroutes naar Schiphol, die over Flevoland naar de luchthaven voert. Dat kan conflicten opleveren. "Het kabinet heeft destijds ingestemd met een voorstel van de Alderstafel dat Schiphol geen hinder mag ondervinden van de vliegroutes van en naar Lelystad," zegt Bruins. "Die regel moet van tafel. Je kunt niet langer zeggen: het mag niet want Schiphol heeft er last van."

"Schiphol zal best wat merken van de IJsselmeerroute. Als dat gevolgen heeft voor haar vliegroutes, dan is dat zo. Het heilige huisje van Schiphol - alles blijft zoals het is en we kijken alleen naar Lelystad - moeten we loslaten."

Bruins wil dat luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en Luchtverkeersleiding Nederland zijn optie serieus meenemen en daarbij ook verlegging van de vliegroutes naar Schiphol overwegen. "Ik ben ervan overtuigd dat mijn oplossing werkt. Maar ze zijn van harte welkom om met iets beters te komen."

Overlast
Dat in ander delen van het land overlast kan ontstaan als Schipholroutes verlegd moeten worden, is volgens hem nog niet gezegd. "Ook de vliegroutes naar Schiphol moeten worden herzien. Die kun je zo inrichten dat ze de IJsselmeerroute niet dwars zitten. En ook voor Schiphol zeggen we: minimale overlast."

CU-Kamerlid Eppo Bruins Beeld David van Dam

Begin vorig jaar zorgde Bruins ook voor politieke turbulentie bij het Lelystaddossier. Toen pleitte de ChristenUnie voor uitstel van de opening, die gepland stond voor april dit jaar. Niet lang daarna besloot de minister Lelystad Airport pas in 2020 te openen. Bruins wil niet speculeren over verder uitstel.

"Het proces moet nétjes verlopen. Zorgvuldigheid gaat boven snelheid. Dat vind ik belangrijker dan de openingsdatum van Lelystad Airport. We hebben nu de kans om het goed te doen en de belangen van omwonenden voorop te stellen."

"Mensen hebben al zo weinig vertrouwen in luchtvaart en overheid. We moeten het goed doen en de cijfers en processen laten kloppen, ook als het wat langer duurt."

Overloopluchthaven
Zo wil Bruins experts de plannen van Van Nieuwenhuizen laten doorrekenen om Lelystad Airport alleen te openen voor vluchten die van Schiphol verdwijnen. Een eerder plan werd door de Europese Commissie afgeschoten, waardoor de kans groot is dat bijna de helft van de 45.000 vluchten op Lelystad straks 'nieuw' zal zijn.

"De minister is ervan overtuigd dat Lelystad toch een overloopluchthaven kan worden," zegt Bruins. "Ik heb haar definitieve verhaal nog niet gehoord. Maar ik wil zeker weten dat het gaat werken. Het moet zeker zijn dat Lelystad Airport louter vluchten van Schiphol opvangt."

Ook in de vastgelopen discussies over de groei van Schiphol moeten omwonenden voorop worden gesteld, vindt het 49-jarige Kamerlid. "Op Schiphol moet elke vorm van groei gepaard gaan met minder overlast en milieuvervuiling. Maar omdat er geen advies is van de Omgevingsraad, is er nu geen onderbouwing van de groei. En eerst moeten de huidige afspraken en normen eens serieus gehandhaafd worden."

Beeld LVDB/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden