Nieuws

Consumentenbond haalt uit naar Transavia: ‘Ze verzwijgen rechten van passagiers’

Transavia overtreedt de Europese regels bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Dat zegt de Consumentenbond, die erop wijst dat de luchtvaartmaatschappij passagiers bij annulering niet de keus biedt tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze.

Het Parool
De Consumentenbond gaf eerder aan de mogelijkheid van een massaclaim tegen Schiphol te onderzoeken. Beeld ANP
De Consumentenbond gaf eerder aan de mogelijkheid van een massaclaim tegen Schiphol te onderzoeken.Beeld ANP

Transavia kondigde woensdag al aan tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten vanaf Schiphol te schrappen. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.

Niet geïnformeerd

Op de website van Transavia staat dat er voor een aantal passagiers geen alternatieve vlucht beschikbaar is, geeft de Consumentenbond aan. Die passagiers zouden maar twee opties krijgen, namelijk geld terug of een vlucht na de zomer. Daarmee zou Transavia volgens de belangenorganisatie tekortschieten, want de maatschappij zou hen de keuze moeten bieden tussen geld terug óf een andere vlucht op dezelfde dag óf een vlucht op een dag die de passagier kiest.

“Transavia zegt dat het niet iedereen een vervangende vlucht kan bieden. Maar het informeert zijn klanten niet over de mogelijkheid om zelf een andere vlucht voor te stellen, desnoods van een andere maatschappij,” zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Dat laatste kan volgens haar voor veel consumenten een uitkomst zijn om toch op de vakantiebestemming te komen.

Te weinig bemanning

De Consumentenbond wijst er daarnaast op dat Transavia ook vluchten schrapt omdat er te weinig bemanning is. “Als dat binnen twee weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging. Maar Transavia verzwijgt die rechten ook.”

Eerder gaf de Consumentenbond al aan de mogelijkheid van een massaclaim tegen Schiphol te onderzoeken. Door de voor de zomer ingestelde beperkingen moeten luchtvaartmaatschappijen namelijk veel vluchten schrappen. Voor de klacht over Transavia spreekt een woordvoerder nu niet over juridische stappen. Ze zegt dat de organisatie hoopt Transavia via een oproep en het stellen van vragen tot veranderingen te bewegen.

De Consumentenbond benadrukt de komende tijd goed na te gaan of maatschappijen en reisorganisaties zich aan de regels houden. Zo kijken deskundigen van de organisatie ook nog naar de manier waarop bijvoorbeeld KLM en andere maatschappijen precies hun capaciteit beperken.

Valt jouw vakantie in het water door een geschrapte vlucht? Of blijft het onduidelijk wat je kan doen in het geval van een annulering? Laat het ons weten via redactie@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden