‘Consumenten nog steeds telefonisch misleid over energiecontract’

Energiebedrijven houden zich nog steeds niet aan de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het aangaan van energiecontracten. Consumenten worden aan de telefoon nog steeds misleid om een contract aan te gaan. 

Beeld ANP

Dat bevestigde een woordvoerder van ACM naar aanleiding van berichtgeving van televisieprogramma Kassa. In april kwam de werkwijze aan het licht.

“We zijn een onderzoek gestart en hebben nu een aantal energieleveranciers in beeld,” aldus de woordvoerder. Volgens Kassa gaat het om zeker vijf leveranciers.

Verkopers die een energiecontract willen slijten, sturen consumenten tijdens het telefoongesprek een mail. Daarin staat een knop die de consument aan moet klikken. “Als ze dat doen, gaan ze al een contract met de leverancier aan, terwijl dat vaak niet duidelijk wordt uitgelegd,” legt de woordvoerder uit.

Alleen in augustus kwamen al honderden meldingen binnen bij de ACM. Het onderzoek dat nu is gestart richt zich op alle consumenten. Een eerder onderzoek ging vooral over een misleidende verkooptechniek bij zzp’ers.

De ondernemers werd in een telefoongesprek gezegd dat een speciaal energiecontract voordeliger zou zijn, maar volgens ACM was dat niet zo. “Dat hebben we met succes aangepakt,” aldus de ACM-woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden