CNV: ‘Dicht maas in wet voor bankroet’

De politiek moet de faillissementsregels aanpassen, zodat kan worden voorkomen dat eigenaren die hun bedrijf failliet hebben laten gaan, het vervolgens kunnen doorstarten. Daartoe roept vakbond CNV op nu alsnog het doek valt voor Coolcat.

De Coolcat. Beeld ANP

De ooit roemruchte modewinkel ging half maart over de kop. Maar het door modemagnaat Roland Kahn in 1979 opgezette Coolcat startte vorige maand alsnog door, ogenschijnlijk onder nieuw bewind van Retail Beheer. Maar dat bedrijf is eigendom van Kahn, bestierd door diens zoons.

Retail Beheer kondigde aan met 56 van de tachtig zaken en 1180 van de 1450 werknemers door te gaan en hield tot vanochtend vol dat ‘Coolcat nog springlevend is’.

Negen dagen na de formele doorstart valt het doek alsnog, omdat ‘de fysieke winkels de bedrijfsresultaten negatief beïnvloeden’. Coolcat gaat verder als webwinkel voor kinderkleding. Kahn en de zijnen starten eerder V&D als webzaak door.

Dat een oud-eigenaar er vandoor gaat met het bezit dat hij failliet heeft laten gaan – ontdaan van schuldeisers, huurcontracten en werknemers – is niet uitzonderlijk. Retail Beheer voorkwam zo dat een rivaal er met de formule, merknaam en vooral de lucratieve winkellocaties vandoor kon gaan. Volgens de curator was er veel belangstelling voor de boedel. Maar omdat Retail Beheer formeel een nieuwe partij was, kon hun niets in de weg worden gelegd.

Daar wil CNV paal en perk aan stellen. “De huidige praktijk is ondoorzichtig,” zegt bestuurder Martijn den Heijer. “Je kunt nu niet tegenhouden dat de oud-eigenaar dit soort trucs kan uithalen. Daar moet de politiek iets aan veranderen.”

Dubbele klap

Den Heijer vermoedt dat het opzetje bekend was. “Je kunt het niet met zeker­heid zeggen, maar het is onwaarschijnlijk dat de eigenaar vorige maand niet wist hoe het ervoor stond.”

Voor de overgebleven werknemers is het een dubbele klap. Of ze in aanmerking komen voor de nieuwe winkelketen – werktitel Soho – die Retail Beheer in sommige Coolcatpanden zegt te overwegen, is onduidelijk.

Soho is een merk dat Kahn heeft overgehouden uit de V&D-boedel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.