CDA: ‘Behoed kinderen voor sluikreclame van vloggers’

Het CDA wil kinderen beter beschermen tegen reclame en sponsoring op tv, YouTube en andere sociale media. Volgens de regeringspartij worden kinderen nu behandeld als ‘mini-consumenten’. 

Jeremy Frieser bij de VEED Awards, prijzen voor de beste Nederlandse Youtubers en vloggers. Beeld ANP

Ook keert de partij zich tegen het vervroegen van tv-programma’s die geschikt zijn bevonden voor kijkers vanaf 16 jaar van 22.00 uur naar 20.00 uur.

Vooral online neemt het ‘op gewiekste wijze beïnvloeden’ van kinderen steeds meer toe, zegt CDA-Kamerlid Harry van der Molen, die maandag met een actieplan komt tijdens het debat over de mediabegroting. “Een video van een vlogger is bijna niet meer van reclame te onderscheiden.”

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit blijkt dat met name jonge kinderen moeite hebben met het herkennen van reclame in video’s. De kinderen hebben er geen moeite mee dat er reclame wordt gemaakt, maar ze willen wel dat influencers daar eerlijk over zijn.

#ad

YouTubers spraken in 2017 zelf al in een ‘social code’ af transparant te zijn als zij betaald worden om een bepaald product aan te prijzen. De Reclame Code Commissie is eerder dit jaar met een campagne begonnen om filmpjes op sociale media waarin geadverteerd wordt of de vlogger wordt gesponsord, herkenbaar te maken met de toevoeging #ad. “Heel goed,” vindt Van der Molen. “Maar lang niet iedereen doet eraan mee. Ik wil dat duidelijk is wat reclame is en wat niet.”

Het Kamerlid wil dat voortaan in elke video waarin reclame wordt gemaakt in beeld wordt vermeld ‘Deze video bevat reclame voor …’ of dat de vlogger of influencer dat in de video moet noemen. Ook moet de Nicam, de organisatie achter de Kijkwijzer, van het CDA niet alleen aan de slag als het klachten ontvangt, maar ook zélf actief overtredingen gaan opsporen. “Er is nu niemand die actief zoekt naar schendingen van de reclameregels.”

Europese richtlijn

Volgend jaar treedt een Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten in werking, waarin ook staat dat reclame herkenbaar moet zijn als reclame. Die richtlijn gaat sowieso gelden voor het televisieaanbod, maar moet volgens Van Der Molen ook gaan gelden voor onlinevideo’s.

Ook wil de CDA’er de discussie aanzwengelen of reclame op zulke jonge leeftijd überhaupt wel wenselijk is. “The Voice Kids zit vol met gesponsorde elementen. Moeten we kinderen wel als consumenten behandelen?” Ook is lang niet alle reclame geschikt voor kinderen, stelt Van der Molen. Hij vindt dat gokspellen, alcohol en snoep beter niet aangeprijsd kunnen worden bij jonge kinderen. “Ik sprak een moeder die met haar kind via Spotify Kinderen voor Kinderen aan het luisteren was, toen er een reclame voor Durex doorheen kwam.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden