Carla Dik-Faber kiest voor zeewierpak op Prinsjesdag

Voor het eerst verschijnt Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) niet in een jurk of rok op Prinsjesdag. Haar zeewierpak bestaat uit een broek met een ­kimono. “Een ultiem statement tegen fast fashion.”

Kamerlid Carla Dik-Faber in het kimonopak van ontwerper Nienke Hoogvliet. Beeld Ruben Timman

Het zou eigenlijk nieuws zijn als Dik-Faber (48) op Prinsjesdag zou verschijnen in een jurk die ze in een winkel uit een rek had gegrist, want dat doet ze nooit. Sinds Dik-Faber in de Tweede Kamer zit, verschijnt ze in outfits gemaakt van visnet, een treincoupé, oude ­spijkerbroeken, een gerecycled marine-uniform, ­oude Staphorster klederdracht of plastic cola­flessen. De gemene deler is duidelijk: duurzaamheid.

Ultiem statement

Dit keer kiest ze voor kleding van zeewier. Het ontwerp is van de Haagse ontwerper Nienke Hoogvliet. Terwijl zij vakantie aan het vieren was op Ibiza, kreeg ze begin juli een e-mail van Dik-Faber. Dat ze op zoek was naar een bijzondere Prinsjesdagoutfit en of Hoogvliet die kon maken? Het was een beetje een haastklus, zegt Hoogvliet lachend, maar ze wilde deze kans wel aanpakken. De ontwerper werkt al langer met zeewier, dat ze onder andere uit de Oosterschelde haalt.

Uit twee schetsen van Hoogvliet koos Dik-Faber een combinatie van broek en kimono. Hoogvliet: “Het kimonojasje is een traditioneel Japans kledingstuk dat vaak van generatie op generatie overgaat.” Dik-Faber: “Daarmee is dit een ultiem statement tegen fast fashion. Kleding is vaak letterlijk een wegwerpartikel geworden. Mensen wassen die niet eens meer.”

Verrassend zacht

Voor de Prinsjesdagoutfit heeft Hoogvliet zeewier gecombineerd met een stof van saxcell – een stugge stof van gerecycled katoen dat wat weg heeft van jute, maar verrassend zacht aanvoelt. De zeewiervezel is nog niet sterk genoeg om geweven te worden tot een stof die draagbaar is. De stof is geverfd met zeewier. De kleur kon daarom niet van tevoren door Dik-Faber worden ‘besteld’. “Het is afhankelijk van het zeewier welke kleur het krijgt,” zegt Hoogvliet. Het eindresultaat: de kimono is zandkleurig geworden en de broek zeegroen. “Helemaal in zeetermen.”

Het ‘hoedje’, gemaakt door Studio Klarenbeek & Dros is gemaakt van bioplastic uit algen en zeewier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden