Campagne tegen appen op de fiets van start

De grootschalige campagne tegen appen op de fiets is begonnen. Vanaf maandag moet de smartphone in tas of zak blijven. Wie wordt betrapt, betaalt 95 euro boete, exclusief administratiekosten.

Vrijdag begint de overheid een campagne, vooral gericht op jongeren.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) zag het laatst nog zelf: een jonge moeder die middenin het verkeer op de fiets zat te appen met kinderen voorop en achterop. “Totaal onverantwoord! En ze is niet de enige. Heel veel mensen denken dat ze op de fiets ook wel andere dingen kunnen doen dan op het verkeer letten. Dus op hun telefoon zitten appen. En dat kan gewoon niet, want je hebt echt je aandacht bij het verkeer nodig. In een fractie van een seconde kan er iets vreselijks gebeuren.”

Dus is de bewindsvrouw blij dat het appverbod maandag ingaat. “Zodat het echt niet meer mag en je gewoon een forse boete krijgt als je het toch doet. Want er zijn tragische ongevallen geweest hierdoor. En elke dode is er een te veel. Dus als we er zo iets aan kunnen doen, dan mogen we dat niet nalaten. Mijn collega Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft ook al gezegd dat de politie hier echt werk van gaat maken. Want verkeersveiligheid is een serieuze zaak.”

De wetsomschrijving is bewust ruim: het is per 1 juli verboden om tijdens het besturen van voertuigen, dus bijvoorbeeld ook een tram, een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Op deze manier kan ook toekomstige elektronica worden aangepakt.

Wennen aan verbod

Op scholen, overheidsinstellingen en in bushokjes komen posters te hangen die het appverbod op de fiets onder de aandacht brengen.

Van Nieuwenhuizen: “Het appverbod gaat een daling van het aantal verkeersslachtoffers opleveren, maar het wordt zeker wennen. Vandaar dat we vandaag ook met een grote campagne starten met de leus ‘Laat je telefoon lekker zitten en hou 95 euro in je zak’. We willen mensen meegeven: hoor je een berichtje tijdens het fietsen, stap dan gewoon even af en zorg dat je het op een veilige plek leest.”

Volgens experts van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn vooral activiteiten gevaarlijk die ertoe leiden dat de ogen lang niet op de weg zijn gericht: appen staat bovenaan. Ook handsfree bellen en muziek luisteren via een koptelefoon leiden tot slechter weggedrag.

In 2018 kwamen 228 fietsers om in het verkeer. Er vielen ruim 13.000 zwaargewonden. Het precieze aantal fietsslachtoffers als gevolg van afleiding is onbekend, maar de verwachting is dat dit is gestegen door de toegenomen populariteit van het mobieltje. Van Nieuwenhuizen: “Onderzoek laat zien dat je een veel grotere kans hebt om een ongeval te krijgen als je op de fiets aan het appen bent of iets anders op je mobieltje aan het doen bent. Dus zorg dat je alleen met fietsen en het verkeer bezig bent!”

Jongeren

De campagne richt zich vooral op jongeren, want die maken zich meestal schuldig aan appen op de fiets. Vrijdag zal de minister een basisschool bezoeken om met jongeren te spreken over verkeersveiligheid. Gemiddeld gebruikt 49 procent van de Nederlandse consumenten de mobiele telefoon tijdens het fietsen. In de leeftijd van 18 tot 24 jaar is zelfs driekwart met zijn mobiel bezig op de fiets, aldus onderzoek van Deloitte dat afgelopen november verscheen.

De fietsappactie is onderdeel van de grotere verkeerscampagne Mono, die er bij alle bestuurders op aandringt één ding tegelijk te doen op de weg: op het verkeer letten.

Appende fietsers op het Weesperplein in Amsterdam. Beeld Marc Driessen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden