PlusUitleg

Bonussen voor de top van KLM? Alleen het idee al...

Geen bonussen, geen dividend, geen eigen aandelen inkopen. Bedrijven die een beroep doen op extra coronasteun, zoals KLM, zullen flink door de knieën moeten.

Beeld Getty Images

1. Wat is er aan de hand?

Na de eerste ronde steunmaatregelen aan het Nederlandse bedrijfsleven, waaronder de veelbezongen NOW-regeling, maken zowel ondernemers als politiek zich op voor langduriger steunmaatregelen. Stond tot nu vooral snelheid voorop – eerst geld, dan controle – nu is er vooraf tijd om na te denken over voorwaarden.

Voor de politiek is het, met de bankencrisis van 2008 in het achterhoofd, vooral zaak om financiële ­excessen te voorkomen bij bedrijven die met staatshulp overeind worden gehouden. En net als toen staan bonussen voor toplieden – in sommige kringen ook in goede tijden een issue – boven aan het lijstje.

2. Waarom is dat nu in het nieuws?

Bonussen staan standaard op het programma van aandeelhouders­vergaderingen van (beursgenoteerde) bedrijven, die rond deze tijd plaatsvinden. De agenda’s daarvoor zijn begin dit jaar opgesteld en volgens de regels ingeleverd bij toezichthouders. Daarna aanpassen is omslachtig – maar niet onmogelijk. Bij een aantal bedrijven, ook die salarissteun ontvangen, zijn zulke voorstellen de laatste weken op de agenda blijven staan en ook ongehinderd gepas­seerd. Maar bij KLM en moederbedrijf Air France-KLM barstte deze week de bom.

3. Wat gebeurde er?

Bij KLM lieten de commissarissen na om de salarisvoorstellen voor de bestuursleden aan te passen totdat topman Pieter Elbers na de eerste ophef zelf besloot af te zien van de bonus – donderdag beloofde hij dit jaar ook 20 procent vast loon in te leveren.

Bij topman Benjamin Smith van Air France-KLM was de timing pikanter. Zijn aangepaste bonusvoorstel werd door de commissarissen van Air France-KLM half maart vastgesteld, toen al duidelijk was wat de coronacrisis voor de luchtvaart zou betekenen.

Een van de voorwaarden was ‘het vergaren van steun en financiering’ – wat zowel op bankkredieten als overheidsgeld kan slaan. Doel was klaarblijkelijk de topman ook financieel aan te sporen er alles aan te doen om het concern door de crisis te helpen. (Hoewel door de andere voorwaarden een bonus dit en komende jaren onbestaanbaar is – omdat het bedrijf door de malaise geen winst zal kunnen maken.)

De commissarissen van Air France-KLM hadden van de Nederlandse gebeur­tenissen en eerdere Franse ophef over steun voor rijke mode­concerns moeten leren. Pas donderdag boog Smith die blunder ook om in een weigering en de belofte een kwart van zijn vaste loon weg te wuiven.

4. Verdienen zulke bedrijven wel ­overheidsgeld?

Dat er voorwaarden zouden worden gesteld aan verdere staatshulp aan bedrijven, was al duidelijk. KLM en Air France-KLM, die geen geld maar een staatsgarantie voor extra bankkredieten vragen, weten nu zeker dat bonussen in zo’n geval absoluut zijn uitgesloten.

Ook andere gewoontes uit het bedrijfsleven, zoals het uitkeren van winstdeling aan de aandeelhouders of het inkopen van eigen aandelen (waardoor de waarde van de overige stukken stijgt om aandeelhouders te paaien), zullen worden door­gekrast. Of dat ook geldt voor winst­deling aan het personeel, is de vraag. KLM was altijd al van plan de medewerkers over succesjaar 2019 uit te betalen, alhoewel uitgesteld tot het najaar.

Zulke voorwaarden gelden niet alleen bij bijzondere steun, maar ook bij een verlenging van de NOW-regeling voor salarissen naar een half jaar, heeft minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken, Werkgelegenheid) woensdag aan de Kamer gemeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden